از ابتدا پورتال لایفری پروژه منبع باز بوده است. همه هدف لایفری صاف کردن زمین بازی بود تا سازمانهای کوچکتر مثل سازمانهای غیر انتفاعی، بنگاههای کوچک اقتصادی و پروژه های منبع باز بتوانند از مزیت پلتفرم لایفری بدون متحمل شدن هزینه های بسیار بالا برای نرم افزار یا سخت افزار استفاده کنند. درست بیرون گود پورتال لایفری بطور متفاوتی عمل کرد.

یک پروژه منبع باز تجمل مشکل ساختن کار با این پلتفرم را برای برنامه نویسان ندارد. بجای آن برنامه نویسان باید پلتفرمی پیدا کنند تا کارکردن با آن آسان باشد یا اینکه پروژه موانع اصلی در راه بارداری اجتماعی خواهد داشت. و اگر یک پروژه منبع باز نمی تواند یک اجتماع پر جنب و جوش را بدنیا آورد و بزرگ کند، آن پروژه مرده {نابود} است. بی درنگ استفاده از لایفری برای برنامه نویسان آسان بوده {و هست} با بسیاری از روشهای توسعه مختلف سازگار است ونیازی به نصب هیچ ابزار خاصی فراتر از آن ابزاری که برنامه نویس جاوا دارد نیست.

این فلسفه به اندازه لایفری ترجمه می شود. همچنین پروژه های منبع باز تجمل بسیار بزرگ بودن یا taking up منابع سیستمی بسیار زیاد ندارد. این پروژه ها روی سخت افزار با عمر پنج ساله که به یک شرکت غیر انتفاعی اهدا شده است و نمی تواند هیچ سخت افزار دیگری خریداری نمایدمی تواند اجرا شود. تنظیم پورتال لایفری بسیار کوچکتر و ساده تر از دیگر پورتال هاست. آیا می توانید لایفری را روی سخت افزار بزرگ با سرور جاوا اجرا نمایید؟ کاملاً. پورتال لایفری به عنوان یک استاندارد فراهم شده است. فایل جنگی- فقط حدود ۱۲۵MB از نظر سایز- که می توان روی هر سروری نصب کرد یا به عنوان یک بسته روی سرور منتخب منبع بازتان از پیش نصب شده باشد. مجبور نیستید یک نصب طولانی تکراری و خط دستوری پیچیده ای را انجام دهید تا بکار بیفتد. اگر شما از یک بسته استفاده می کنید نصب لایفری به آسانی بازکردن زیپ یک ارشیو و ویرایش یک متن است تا در بانک اطلاعاتتان نشان دهید.

وحدس بزنید چی؟ به جای اینکه بطور پیش فرض یک پورتلت خالی بدهند که نرم افزار پورتلت بتوان روی آن نصب کرد پورتال لایفری با بیش از ۶۰ نرم افزار می آید.این نرم افزارها تقریباً همه کارایی های استانداردی که احتمالاً در یک وب سایت نیاز دارید پوشش می دهد- مدیریت محتوا، تالار گفتگو، ویکی ها، بلاگ ها و بیش از آن- به شما اجازه می دهد فقط خصوصیاتی را که مخصوص سایتتان است را ایجاد کنید. و برای برنامه نویسان ساعت تنظیم با دقیقه با دقیقه اندازه گیری خواهد شد نه با ساعت.همچنین مجبور نیستیدهمه چیز را درباره معماری بدانید تا تاثیرگذار باشید- شروع کردن بسیار آسان است.

همچنین نرم افزار منبع باز باید مبتکرانه باشد تا با رقابت انحصاریش رقابت کند. پورتال لایفری اولین پورتالی بود که این حیله را اجرا کرد، واسط کاربری وب ۲ که به سال ۲۰۰۶ بر می گردد. اولین بار یکه یک پورتلت را دیدم که روی براوزر ویندو کشیده می شدو روی نقطه دیگری از صفحه می افتاد خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم چون به راه حل های قدیمی انحصاری عادت کرده بودمکه هنوز اجرا نشده بود. چون پورتال لایفری منبع باز بود به خواستهای بازار سریعتر از دیگر پورتال ها می توانست جواب دهد چون از همان استانداردهایی استفاده می کردند که دیگر پورتال ها استفاده می کردند. آن را در پورتال لایفری خواهید دید چون در الگو {نمونه} منبع باز کار می کند. آنچه که کاربران می خواهند بدون قربانی کردن{ازدست دادن} تبعیت {پیروی} از استانداردها اجرا می شود.

تا جایی که استانداردها کار می کنندلایفری نیز بطور وسیعی راههای استاندارد انجام کارها را استفاده می کند. لایفری از استاندارد پورتلت JSR-286 پیروی می کند.علاوه بر آن لایفری شامل فوایدی مثل سازنده خدمات (service builder) تا تولید اتوماتیک واسط های کاربری به بانک هخای اطلاعاتی ( چیزی که توسط استانداردها تحت پوشش قرار نگرفته است) می شود. زیر این پوشش سازنده خدمات فقط بهار (Spring) و خواب زمستانی (hibernate) است- که بطور گسترده همه جا توسط توسعه دهندگان جاوا استفاده می شود. شما متوجه فایده استفاده از این پلت فرم شدید تا سایت خود را سریعتر اجرا کنیددر حالیکه از مزایای استانداردها نیز استفاده می کنید.که کدهایتان را آزاد نگه دارید.

حالا که من زمان زیادی را صرف کردم تا از محاسن این برنامه جادویی و عرفانمی که بعنوان پورتال لایفری شناخته می شود تمجید کنم به احتمال زیاد خیلی علاقمندید ببینید این نمونه شگفت انگیز که توضیح دادم شبیه چیست؟

آشنایی با لایفری

لایفری یک پروژه منبع باز است که از امتیاز رسمی {گواهینامه} همگانی کوچکتر (LGPL) استفاده می کند. این گواهینامه {امتیاز رسمی} GPL است که شما می شناسید و دوست دارید با یک استثناء مهم: لایفری می تواند به نرم افزاری که منبع باز نیست متصل شود. تا زمانی که شما از ویژگی های توسعه لایفری برای کد سفارشیتان استفاده می کنید اگر نمی خواهید مجبور نیستید کدهایتان را بعنوان منبع باز منتشر کنید. می توانید آن را نگهدارید، بفروشید و یا هر کاری که می خواهید با آن انجام دهید. کدها مال شماست. اما اگر در خود لایفری تغییری با تعریف منبع کد لایفری ایجاد نماییدو بخواهید از آن به بعد دوباره آن محصول را منتشر کنید سپس باید که آن تغییر را به لایفری برگردانید. شما LGPL یک استثناء مهم را دریافت می کنید: می توانید از لایفری بعنوان یک پایه برای محصولتان استفاده کنید و همچنین نتیجه را منبع باز کنید یا اگر بخواهید آن را بفروشید. یا اگر بخواهید لایفری را بطور مستقیم تغییر دهید می توانید در پروژه منبع باز دخیل شوید. این کاملاً به شما بستگی دارد. شما می توانید نسخه منبع باز پورتال لایفری را بطور رایگان از وب سایت لایفری دانلود نمایید.

متناوباً لایفری نسخه شرکتی پورتال لایفری را می فروشد. این نسخه در دسترس این محصول بصورت تجاری است که همراه پشتیبانی و سیستم hot- patching  برای رفع عیوب و بهبود عملکرد در دسترس است. وب سایتهایی هستند که با هر دو نسخه پورتال لایفری اجرا می شوند و هر دو کاملاً برای ارائه خدمت به سایتتان مناسب است.

در این بخش یک گردش سریع در بعضی چیزها که می توانید با لایفری انجام دهید خواهیم داشت تا شروع به ساخت یک وب سایت نمایید.کمی با واسط کاربری کار خواهید کرد تا آن را بهتر بشناسید. شکل ۱٫۲ بطور پیش فرض واسط کاربری پورتال لایفری ۶ را نشان می دهد.

بسیار خوب موافقم. اینطور به نظر نمی رسد نه؟ اما قدرت مخفی زیادی در واسط کاربری کوچکی که لایفری به شما نشان می دهد بصورت پیش فرض وجود دارد. اگر شما جلوتر از این موضوع هستید و لایفری را ایجاد کرده اید می توانید ادامه دهید. اگر نه بنشینید و از سواری لذت ببرید. در مقالات بعدی مرور خواهیم کرد که چگونه لایفری را نصب کنید و آن را روی سیستم خود اجرا نمایید.

66689-1

شکل ۱٫۲ برای اولین دفعه که شروع به استفاده از پورتال لایفری ۶ می نمایید به این شکل است. ابتدا یک واسط کاربری ابتدایی را حاضر می کند اما همانطور که خواهید دید به راحتی می توانید به آن شور و نشاط {روح} ببخشید.

ما گفتیم که پورتال لایفری فقط یک نرم افزار نیست یک پلتفرم است. 

این پلتفرم نرم افزارها را اجرا می کند و این نرم افزار ها طوری با هم ادغام می شوند که  به واسطه پلتفرم به اشتراک گذارده شده بطور جداگانه نمی توانند ادغام شوند.

این بدان معناست که می توانید صفحه لایفری پیش فرض استفاده کنیدو با نرم افزارهای ترکیب شده بار load کنید. ابتدا باید بعنوان کاربر اصلی پیش فرض وارد شوید که نام کاربریتان test@liferay.com و رمز عبورتان test است. با انجام این کار با Dockbar که به شما دسترسی به چندین کار {عملکرد} دیگر را به شما می دهد در بالای صفحه نشان داده می شود (شکل ۱٫۳ را ببینید.)

66689-2

شکل ۱٫۳ هنگامی که وارد میشوید Dock-bar ظاهر می شود. موس{موشواره} را روی منوی Add ببرید، منوی Drop-down را بازکنید. برای دیدن لیستی پر از نرم افزارهای موجود More  را انتخاب کنید.

انجام چنین کاری دید کامل قابل تحقیق و دسته بندی شده ای را از همه نرم افزار ها می دهد که روی پورتال لایفری شما بطور پیش فرض نصب شده است. بعنوان یک طرف {قضیه} به محض اینکه این مقاله را تمام کنید یکی از کارهایی که قادر خواهید بود انجام دهید نوشتن نرم افزار خودتان است که در این لیست ظاهر می شود.

شما این صفحه را با نرم افزارهایی پر خواهید کرد، درنتیجه خواهید دید که لایفری آنها را دور هم جمع می کند. یا اگر نام نرم افزاری که در جستجوی آن هستید را بدانید می توانید با استفاده از نوار Search در بالای پنجره نرم افزار جستجو کنید. می توانید نرم افزاری به یک ستون خاص با کشیدن آن از پنجره نرم افزار و انداختن آن روی ستون مناسب اضافه کنید همانطور که در شکل ۱٫۴ نشان داده شده است. اجازه دهید چند نرم افزار خوب به صفحه اضافه کنیم. به ستون سمت چپ Navigation, Dictionary, Activities  و Translator را اضافه کنید. به ستون سمت راست, Wiki  Calendar و  Message Board اضافه کنید. توجه داشته باشید که در وب سایت واقعی جهانی نباید همه اینها را در یک صفحه قرار دهید- شما در حال انجام یک آزمایش {تجربه، آزمون} هستید تا مفهوم را ببینید.

الان شما یک صفحه با تعدادی نرم افزار روی آن دارید. این نرم افزار ها می توانند کارهای متفاوت زیادی انجام دهند.

نرم افزار Message Board اجرای کامل نرم افزار محل تبادل نظر بر اساس وب می باشد. اگر می خواهید روی وب سایتتان محل تبادل نظر مباحثه ای داشته باشید لایفری چنین قابلیتی را برای شما ایجاد کرده است و چیز خوبی که دارد این است که مجبور نیستید هیچ چیز را ادغام کنید. این نرم افزار ها با مدیریت کاربری لایفری و ویژگی های امنیتی همانطور که همه نرم افزارهای لایفری انجام می دهند کار می کند.

نرم افزار Wiki را نیز به صفحه اضافه کرده اید. Wiki  نیز یک نرم افزار تمام عیار است که می توانید برای هر هدفی که مناسب شماست استفاده کنید. مثل نرم افزار Message Board، Wiki که با مدیریت و امنیت کاربری لایفری ادغام شده است.

66677-3

شکل ۱٫۴    بیشتر نرم افزارها اضافه شده اند. این نما {صحنه} در حال کشیدن نرم افزار Wiki به ستون سمت راست گرفته شده است.

 

66677-4شکل ۱٫۵    هر نرم افزاری در لایفری که از Social API استفاده می کند می تواند فعالیتهای خاص آن نرم افزار را بدست آورد. پورتلت Activities آن فعالیتها را نشان می دهد. آیا واقعاً یک صفحه جدید Wiki ایجاد کرده اید؟

اما (این بخش خیلی خوبش است) Wiki نیز با نرم افزار Message Boards لایفری ادغام شده است چون Wiki کارایی را از آن نرم افزار به عاریت می گیرد تا ریسمان {نخ} های نظرات را در پایین مقالات Wiki فراهم آورد. آن ریسمان ها از اطلاعات پروفایل کاربران استفاده می کند (از جمله تصاویر) تا بطور منحصربفردی آنها را در یک راه یکدست {بدون تناقض} در وب سایتتان شناسایی کند که این سطح دیگری از ادغام است.

درباره نرم افزار Calendar چطور؟ دوباره این نرم افزار نیز کاملاً اطلاعیه های ایمیلی {notification} و بیشتر ادغام شده است. و یک نرم افزار تقویم تمام عیار است که خروجی ها و ورودی ها، داده های تقویم را از دیگر نرم افزار ها پشتیبانی می کند.

نرم افزارهای دیگر کوچکتر هستند و نمی خواهم در مورد آنها توضیح دهم اما احتمالاً در این نقطه تصویری گرفته اید. اجازه بدهید به نکته دیگری اشاره کنم، و اما: نرم افزار Activities. به شکل ۱٫۵ توجه کنید که به شما چه می گوید.

هنگامی که به صفحه، خود نرم افزار Wiki را اضافه می کنید یک صفحه سطح بالا Wiki ایجاد کرده اید که بطور پیش فرض آن را Front Page می نامیم. چون نرم افزار Wiki از Social API لایفری استفاده می کند تا فعالیتهای منحصربفردش را بدست آورد، نرم افزار Activities درباره آنچه که شما انجام دادید گزارش می دهد (و حتی یک RSS Feed فعالیتها را فراهم {تهیه} می کند.). اگر از Social API لایفری نیز استفاده کنید همه انواع امکانات را برای نرم افزارهایتان باز می کند، اینطور نیست؟ (API را در آینده با جزئیات توضیح می دهم).

     توجه: چون لایفری پورتال است نرم افزارهایش پورتلت نامیده می شوند. تاکنون بسیار دقت کرده ام که به آنها به عنوان نرم افزار اشاره کنم، اما برای الباقی این کتاب متناوباً از پورتلت و نرم افزار استفاده خواهم کرد.

بطور طبیعی در دنیای واقعی هرگز صفحه ای مثل این ایجاد نخواهید کرد. کاربران شما اگر مجبور باشند چنین چیزی را سیرکنند {navigate} عصبی خواهند شد.من فقط خواستم نشان دهم که نرم افزارهای لایفری چقدر در هم ادغام شده اند.

علاوه بر تهیه یک پلتفرم توسعه و تعداد زیادی نرم افزار بیرون از این جعبه، لایفری سیستم مدیریت قدرتمند محتوا (CMS) نیز هست.

نظرات کاربران

  • مریم گفت:

    سلام وقت بخیر
    اول تشکر می کنم از سایت خوبتون
    من می خواهم کار کردن با لایفری را شروع کنم سایت شما خیلی خوب این موضوع را بررسی کرده فقط عکسهایی که توی مقالات گذاشته اید اصلا باز نمیشه.و اینکه فیلم اموزشی را چطور میشه دریافت کرد

  • ادمین سایت گفت:

    با سلام و روز بخیر
    میتونید با شماره شرکت ۴۶۰۱۶۴۳۲ تماس حاصل نمایید و بسته فیلم های آموزشی لایفری رو تهیه بفرمایید

  • ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا