2

کدام راه بهتر است برای شروع سال (برخی واضح و برخی ناواضح) با این پیش بینی که چه راهی در طراحی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد؟

به نظر می رسد هر ساله ایده جدیدی برای جامعه طراحی وب داریم و زمانی نیاز هست که آنها کشش لازم را به دست بیاورند.

به افتخار امسال، ما ۱۰ روش طراحی را معرفی میکنیم که انتظار میرود در طول سال محبوبتر شوند.

طراحی تخت (Flat Design) یا طراحی مترو

به نظر میرسد این روش بهترین انتخاب برای آینده باشد. زمانی که هیچ کسی روی این قضیه روی این نوع طراحی کار نمی کرد، یک شرکت آن را در کیفیت جدیدی پیاده سازی کرد و آن شرکت همان مایکروسافت است.

همانطور طور که شما هم به آن معتقد هستید ویندوز ۸ یک سیستم عامل کاملا جدید است که بر پایه ایده واسط کاربری تماما تخت ساخته شده است ، که قبلا به مترو مشهور بوده است. این قضیه مدتی پیش با داشبورد XBOX شروع شد ، اما در آن زمان دیدن یک سیستم عامل جدید که حول محور طراحی تخت ، ساخته شده است کمی غیر قابل تصور بود که هم می تواند مثبت باشد و هم منفی اما این پایه تجارت شرکت مایکروسافت است.

نرم افزار دیگری که از طراحی تخت بهره میبرد یک اپلیکیشن ساعت زنگدار به نام Rise است. طراحی واسط کاربری آن به گونه ای است که هیچ نوع عنصر سه بعدی نداشته و قالبی تمیز در سرتاسر نرم افزار به چشم میخورد . برای داشتن یک ساعت زنگی زیبا شما می توانید از طیف رنگی نیز بهره ببرید اما برای ساخت یک ساعت زنگی نیازی به درکی عمیق از منو های راهبری و تجربه کاربری (UX) نیست ، چون هنوز هم ساخت یک برنامه ساده ی بصری جذاب با ارزش است.

طراحی تخت برای هر برنامه ای مناسب نیست. اما بدون شک انقلابی در صنعت طراحی به حساب می آید برای آن دسته از برنامه نویسانی که به دنبال یک رویکرد خیلی ساده برای واسط کاربری برنامه هایشان و به روز کردن آن در سال ۲۰۱۳ هستند، این واسط گرافیکی را توصیه میکنیم

دکمه های کمتر ( حرکت بیشتر) (Fewer Buttons(More Gestures)

این مسئله ای است که من قبلا هم دنبال آن بودم و به یک دلیل آن را دقیقا بعد از طراحی تخت قرار میدهم.

زمانی که برنامه ای می سازید که با دکمه ساخته نشده یا به عبارت دیگر فاقد بعد بصری است، در حقیقت مجبورید عملیات های برنامه را به ترتیب اولویت مرتب کنید .ما به این حرکت می گوییم. نرم افزار نقشه گوگل برای موبابل از این روش بهره گرفت. در حال حاضر، ممکن است همه بر روی این مسئله که حرکات بهترین انتخاب ماست اتفاق نظر نداشته باشند اما من زمانی را میبینم که در سالهای آینده نرم افزار ها به این سمت می روند.

انیمیشن به عنوان یک نقطه قوت

انیمیشن نیز بعد از شیوه های طراحی که پیشتر گفته شد قرار میدهم. زمانی که شما دکمه ای برای فشاردادن یا آیکونی برای انتخاب کردن ندارید، امکان دارد نتوانید روال موردنیاز برای به وقوع پیوستن یک عمل خاص را طی کنید. در حال حاضر موارد بسیاری از این دست در برنامه های کاربردی وجود ندارد (تا آنجایی که اطلاع دارم) ، انیمیشن های کوچک می تواند به کاربر کمک کند که بداند چه اتفاقی قرار است برای رسیدن به یک کار خاص بیفتد .

بهترین مثالی که برای توضیح بهتر مطلب پیدا کردم ، آیکون دوربین در هنگام قفل بودن صفحه در سیستم عامل iOS است. افرادی که با ios ناآشنا هستند بیشتر ترجیح میدهند از کلیک به جای کشیدن استفاده کنند . به جای انجام هر کاری در هنگام فشردن کمی بالا و پایین می پرد و قابلیت های دوربین در زیر آن آشکار میشود. این قابلیت به کاربران ناآشنا یک اشاره میکند که این ویژگی چگونه در آینده مورد استفاده قرار بگیرد. با این اشاره ، کاربران قادرند این ویژگی ها را سریع تر فرا گیرند.

با اضافه کردن انیمیشن به جای حرکت، شما میتوانید کاربران را بدون درگیر کردنشان با دکمه ها راهنمایی کنید. این یکی از راه حل های هوشمند در به حداقل رساندن نشانه های بصری است.

به جای حرکت ، جنبه دیگر انیمیشن یعنی ظرافت در اینجا مد نظر است. انیمشن در نرم افزار ها میتواند تجربه ای را در ذهن کاربران به وجود بیاورد که قطعا تجربه ای ارزشمند است . با توسعه هرچه بیشتر توانایی های پردازنده های موبایل، انیمیشن سازی باید به یک اولویت برای طراحی های پیش رو تبدیل شود.

منوی کشویی “همبرگر” (“Hamburger ” Menu Drawer)

بسیاری از برنامه ها از این قابلیت به عنوان انتخاب آیکون برای منو ها استفاده میکنند ، اما من فکر میکنم که این قابلیت باید فراگیر شود. منوی کشویی یک راه آسان برای نمایش یک لیست از انتخاب ها است و میتواند تنها با سه خط موازی نه بیشتر پیاده شود. نرم افزار گوگل کروم و مجموعه نرم افزارهای آفیس از این ویژگی استفاده است.

طراحی های منحصر به فرد در وب برای دستگاه های مختلف

این چیزی است که در سال های گذشته به مراتب اتفاق افتاده و رفته رفته ارزش بومی سازی اثبات شده است . اینطور که به نظر می رسد بومی سازی انتخاب مناسب تری نسبت به غیر بومی سازی است.

قصد ندارم به ذکر جزئیات بیشتری بپردازم به این دلیل که از همه معایب و محاسن بومی سازی روی وب آگاه نیستم. اما به نظر میرسد که برنامه های کاربردی بیشتر و بیشتری با درنظر داشتن بستر خاص توسعه داده میشوند.

اگر طراحی های منحصر به فرد را دوست ندارید طراحی Responsive را پیشنهاد میکنم

این روش با روش بالا کاملا در تضاد است ، اما طراحان حرفه ای بدون شک برای طراحی های آتی خود در سال هر دو مسیر را انتخاب میکنند. زمانی که وب سایت جدیدی به وجود می آید، کارفرماها میخواهند به مخاطبین بیشتری دسترسی پیدا کنند ، قطعا طراحی های منحصر به فرد جواب نخواهد داد.

بهترین مثال سایت Quartz است. Quartz طراحی های منحصر به فرد ندارد، اما طراحی آن به گونه ایست که بر روی هر وسیله ای تقریبا بی دردسر کار میکند. من میتوانم آن را بر روی آیفونم، آی مکم و یا یک تبلت Surfacee مشاهده نمایم و آن در هر صورت به یک شکل کار خواهد کرد و دقیقا همان اطلاعات را به شیوه ای زیبا و جذاب نمایش میدهد.

طراحی Responsive در حال تبدیل شدن به یک راه رو به پیشرفت برای نمایش محتواها در وب است. طراحی منحصر به فرد برای هر وسیله در جهان کمتر از قابل انجام است و این گزینه قابل اطمینانی است که اجازه میدهد محتوا بر روی هر وسیله به اندازه آن نمایش داده شود.

وبسایت های عریض تر

این روش روشی است که من دقیقا تضادش را با موارد اخیر دیدم. بعضی از وبلاگ هایی که اخیرا دیدم عرض خیلی کمی داشتند. در برخی موارد شاید درست باشد ، اما در طراحی گزینه طراحی سایت Responsive را داریم ، یک سایت با عرض ۷۰۰ پیکسل فضای سفید زیادی بر روی مانیتور هایی با اندازه ۲۷ اینچ آی مک بر جای میگذارد.

سایت های عریض تر، به رسانه ها (تصاویر و فیلم ها) اجازه میدهد که به طور مناسبتری در کنار متن نمایش داده شوند. یک عکس گاهی به اندازه هزار کلمه گویا است.

فونت های بزرگتر

این یکی دیگر از روش هایی است که من تصمیم دارم توجه شما را به آن جلب کنم. به نظر میرسد برای مدت درازی ، ۱۲ تا ۱۴ پیکسل سایز استانداردی برای فونت سایز Body بوده است. اخیرا ، من سایت های بهینه شده زیادی را با فونت سایز ۱۶ تا ۱۸ پیکسل برای متن بدنه میبینم. اینجا یک مثال آمده است:

در طراحی Responsive، استفاده از فونت ها نقش مهمی در خوانایی بهتر محتوای شما ایفا میکند. متنی با سایز فونت ۱۸ پیکسل در آیفون خیلی راحت تر از متنی با سایز فونت ۱۲پیکسل خوانده میشود. به هر حال ، یک مقاله با فونت سایز بزرگ هنگام نمایش بر روی صفحه نمایش بزرگتر، تراکم پیکسلی کمتری دارد.

Search input های بزرگتر

جستجو هر چه بیشتر نسبت به قبل به یک فاکتور مهم در طراحی تبدیل شده است. بخش جستجو باید جداکننده انچه که ما احتیاج داریم و میخواهیم از چیزی باشد که مورد نیازمان نیست باشد.

بردار (Vector)

با بوجود آمدن ابزارهای بهتر و با پیشرفت فناوری های vector زندگی طراحان راحت تر شده است. صادقانه میگویم که Sketch یکی از نرم افزار های خوب در دسترس برای طراحان است.

طراحی که از نظر مقیاس با همه صفحات متناسب باشد هیچ وقت اینقدر ساده نبوده است. vector ها اینکار را راحت کرده اند.

نتیجه

سال ۱۳۹۲ ممکن است سالی شگفت آور برای طراحان و برنامه نویسان باشد. هر روزه فرصت های بیشتری ایجاد می شود و همگام با آنها خطراتشان نیز پذیرفته میشود. در آینده خواهیم دید که کدام روش ها عملی میشود و کدام یک به کار نمی آید.

ایا شخص دیگری هم هست که گمان می کنید در سال ۱۳۹۲ طوفانی به راه خواهد انداخت؟ اگر این چنین است نظرتان را بگویید.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا