این مقاله به معرفی لایفری می پردازد و نشان می دهد که پورتال لایفری چیست، چه کاری انجام می دهد و چگونه می توان از ویژگیهای قوی آن در ایجاد وب سایت استفاده نمود.

این مقاله همچنین چشم اندازی از پرتال را معرفی می کند و اینکه چگونه لایفری به مدیریت این وب سایت می پردازد. در این مقاله یاد می گیرید که چگونه با کاربران(User)، نقش ها(Role)، زیرسایت ها(community) و سازمان ها (Organization) در لایفری کار می کنند و چگونه می توان به آنها مراجعه کرد. همچنین خواهید دید که چگونه می توان یک پروژه توسعه لایفری مطابق تمرینات کاربردی ایجاد نمود.

در مقاله های بعدی به معرفی ابزارهای توسعه لایفری می پردازیم. و یاد می گیریم که چگونه با استفاده از SDK پلاگین ها، پروژه ای برای توسعه لایفری را ایجاد کنیم و اولین پورتلت خود را با استفاده از API های  استاندارد پورتلت نویسی خواهیم نوشت.

این مقاله شما را برای نکات دقیق و ظریف گسترش پلت فرم لایفری آماده می نماید. هنگامی که خواندن این مقاله را به پایان برسانید متوجه خواهید شد که لایفری برای چیست و چگونه می توانید از آن برای ایجاد هر وب سایتی استفاده نمایید.

 

تفاوت های لایفری

 

این روزها همه به یک وب سایت نیاز دارند. چه شما وب سایت را برای یک شرکت، برای یک سازمان خدماتی یا به دلایل شخصی بسازید به هر حال به یک وب سایت نیاز دارید. زمانی که سعی می کنید تصمیم بگیرید که چگونه آن را بسازید احتمالاً مجموعه گیج کننده ای از انتخابها جلوی چشمان شماست که هر کدام از انها از یک پلت فرم استفاده می نمایند. حال چگونه شروع به انتخاب بهترین پلت فرم می کنید؟

اگر شما  جای  من باشید، لیست بزرگی از محصولات را در ذهن دارید. شما این لیست را با نگاه کردن به ویژگی های هر یک از پلت فرم های نرم افزاری مختلف ایجاد کرده اید، که به نظر می آید با آنچه که شما می خواستید با سایتتان انجام دهید نزدیک است. حالا می خواهید به آن لیست مراجعه کنید، محصولات را تست نمایید،  توانایی ها و ضعفهایشان را در برابر هم اندازه گیری کنید و آنها را در برابر اینکه چقدر پلت فرم های موجود در آن محصولات با زیرساخت شما متناسب است.

اگر پورتال لایفری در لیستتان نیست بلافاصله آن را در لیستتان قرار دهید. پورتال لایفری پورتال  متن باز ی است که به زبان جاوانوشته شده که شامل خصوصیات بی نظیری است که به شما کمک خواهد کرد در کمترین زمان ممکن آن را ایجاد کنید. زمانیکه لایفری را در لیست خود دارید اجازه بدهید مودبانه بگویم که تحقیق شما به پورتال لایفری ختم می شود که بدون شک بهترین پلت فرم برای ساخت وب سایت است.

با اطمینان این را می گویم قبل از اینکه در یک شرکت مشغول به کار شوم  من مدتی از لایفری استفاده می کردم. بله باید بگویم که من از قبل نیز لایفری را تجربه کردم. در نتیجه می دانم انجام این تحقیق برای پلت فرم شبیه چیست. می توانم از روی تجربه بگویم کار با لایفریبرای شما خوشایند است و خوشحال خواهید شد که بدانید استفاده از پلت فرمی که لایفری پیشنهاد می کند شما را از محدودیتها رها خواهد کرد. چرخه توسعه نرم افزاری را سرعت می بخشد و خصوصیاتی را به شما خواهد داد که احتمالاً تمایل یا زمان ندارید تا آنرا برای خود ایجاد نمایید. معمولاً استفاده کنندگان بالقوه لایفری روی لایفری به عنوان یک محصول تمرکز می کنند، چون لایفری محدوده بزرگی از خصوصیات را در بر میگیرد اما آنها به امکانات گسترده لایفری بسنده نمی کنند. در پایان این مقاله شما درک خوبی از اینکه لایفری چیست و با وب سایت شما چه می تواند بکند خواهید داشت. و شک ندارم که شما برای گسترش پروژه های بعدی خود از لایفری استفاده خواهید کرد.

انتخاب لایفری مطمئن است چون شما خودتان را در گروهی از بزرگترین سازمان ها (با بزرگترین وب سایتها) قرار می دهید که آنها نیز لایفری را انتخاب کرده اند. اگر بتوانم نصیحتی به شما بنمایم این است که به تحقیقاتتان در مورد لایفری خاتمه دهید و یاد بگیرید که چگونه از پلت فرم لایفری برای ساخت سایت رویاییتان استفاده کنید.

این مقاله چندین موضوع مهم را مد نظر قرار می دهد. به شما نشان خواهم داد که چرا لایفری خود را پرتال می نامد، پورتال یعنی چه و چگونه لایفری موفق شده است که از محدودیتهای اولیه اش گذر کند. سپس گریزی اجمالی بر  روی خصوصیات لایفری خواهیم داشت و میبینیم که لایفری در سطوح بالایی چه کارهایی انجام می دهد. بعد از آن تلاش می کنیم بفهمیم چگونه لایفری کمک می کند که یک وب سایت را ساختاربندی نمایید. همچنین خواهید دید که کتابهای لایفری بطور پیش فرض شبیه چه هستند و چگونه شما در آن کتابها می توانید پیش روید. در انتها با استفاده از اطلاعات ارائه شده به شما نشان خواهم داد  که چگونه درباره ساخت سایتتان با استفاده از پورتال لایفری بیاندیشید.

برای اینکه بیشتر با لایفری آشنا شوید با کاوش در مورد اینکه چرا لایفری خود را پورتال می داند و چگونه به یک صنعت تبدیل شده است

  • پورتال های دنیای جاوا: از ناامیدی تا رضایت

لایفری خود را پورتال می نامد. معمولا وقتی کلمه پورتال را می شنوید به چه چیزی فکر می کنید؟ الان به شما می گویم که پورتال لایفری آنقدر پیچیده نیست (اما احتمالاً شما اینگونه فکر کرده اید). چرا ما لایفری را پورتال می نامیم؟ اجازه بدهید با تعریف به اصطلاح رسمی پورتال شروع کنیم.

پورتال یک درگاه وبی است که به استفاده کنندگان اجازه می دهد تا محتوای مرتبط را در آن قرار دهند و ایجاد نمایند و از اپلیکیشن هایی استفاده نمایند که معمولاً می بایست پربار باشند.

این تعریف از روی اسلایدی می آید که من برای آموزش لایف ری به شاگردانم نمایش میدادم.. ممکن است حتی این تعریف را من از خودم نوشته ام اما مطمئن نیستم. بطور کل عکس العملی که در برابر آن گرفته ام ریز شدن چشمها، جمع شدن لب ها و تکان دادن سرهاست که این کار به من می گوید که مردم از من می خواهند که فکر کنم آنچه که گفته ام معنی دار است. اما آنها در مورد من مهربان بوده اند و قضاوت خوب در مورد توانایی های نحوه تدریسم داشته اند چون این تعریف اصلاً معنی دار نیست.

مشکل تعاریف شبیه این، این است که در یک جمله توضیحات زیادی می دهند. لایفری چیزهای بسیار بسیار زیادی است که شما در یک جمله نمی توانید آن را شرح دهید. اما فقط برای سرگرمی اجازه بدهید یک تعریف دیگر از پورتال داشته باشیم.

پورتال   یک محیط واحد وبی ایت که همه اپلیکیشن های یک کاربر می تواند در آن اجرا شود. این اپلیکیشن ها با هم در یک استاندارد و قالب ثابت و سیستماتیک ترکیب شده اند.

این تعریف کمی به ماهیت وب نزدیکتر است. هنگامی که ما درباره لایفری به عنوان یک پلت فرم توسعه نگاه می کنیم دقیقاً منظورمان همین است. شما آزاد هستید از اپلیکیشن هایی که دوست دارید استفاده کنید، اپلیکیشن خودتان را بنوسید و بقیه را از کار بیاندازید. و این چیزی است که لایفری را از دیگر پورتال ها مجزا می کند. شکل ۱٫۱ نشان می دهد که چگونه به راحتی می توانید اپلیکیشن هایتان را با اپلیکیشن های لایفری درهم آمیزید و در کنار هم قرار دهید.

به دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۹۰ بیاندیشید. اگر یک کامپیوتر می خریدید و نیاز بود که چیزی بنویسید یک برنامه پردازش لغت هم می خریدید. سپس اگر تصمیم می گرفتید که اعداد را با کامپیوتر محاسبه کنید یک برنامه صفحه گسترده مثل excel خریداری می کردید و اگر احتیاج داشتید که نوعی داده را ذخیره و بازیابی نمایید (شاید برای یک لیست پستی) یک برنامه پایگاه داده خریداری می کردید. هیچ کس در آن زمان اسلاید الکترونیکی را اختراع نکرده بود و همه از پروژکتور استفاده می کردند.

 

شکل ۱٫۱ لایفری شامل اپلیکیشن هایی است که پورتلت نامیده می 

liferay image1شوند. اگر برخی از اپلیکیشن ها را هرگزاستفاده نخواهید کرد می توانید آنها را از کار بیاندازید.

همچنین می توانید پورتلت های خودتان را بنویسید و از آنها استفاده کنید. این پورتلتها از پورتلتهایی که در پورتال لایفری آماده شده متفاوت است قابل تشخیص هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

این روزها مردم می خواستند که نمودار هندسی در صفحات گسترده اشان ایجاد کنند که بتوانند آن را در اسناد خود وارد کنند و یا آن را در یک لیست در پایگاه داده ذخیره نمایند. مشکل این بود که تمام این برنامه ها توسط شرکت های مختلف اختراع شده بودند و آنها همیشه با یکدیگر به این خوبی کار نمی کردند. بیشترین تلاش از طرف کاربران بود که تلاش می کردند که این برنامه ها به خوبی با یکدیگر کار کنند.بیشتر اوقات، مردم بهترین برنامه ای که می خواستند  را  انتخاب می کنند. در گذشته یک شرکت بهترین پردازشگر لغت را داشت. دیگری بهترین صفحه گسترده را داشت. سومین بهترین پایگاه داده {دیتابیس} را داشت. اگر مجبور بودید هر سه کار را اجرا کنید احتمالاً سه برنامه جداگانه داشتید که به وسیله سه چیز جداگانه نوشته می شد، اما هریک به تنهایی بهترین بودند.

و بقیه داستان را می دانید. راهکار دیگر این است که برنامه های نوشته شده روی همان پلت فرم که طراحی شده اند بتوانند با هم کار کنند. نه تنها انجام این کار موجب پس انداز کردن مقداری پول برای همه ما می شود (چون خرید برنامه های جداگانه هزینه بسیار زیادی دارد.) بلکه به ما سطح خوبی از یکپارچگی  را می دهد که تاکنون غیر قابل دسترسی بود.

چنین چیزی امروز نیز با نرم افزار روی وب در حال اتفاق افتادن است. لایفری موتوری برای مدیریت وب سایتهاست. لایفری شامل یک موتور پایه و همچنین تعدادی اپلیکیشن است که روی آن موتور پایه اجرا می شود. هنگامی که شما از این پلت فرم استفاده می کنید اپلیکیشن های شما می توانند با بقیه اپلیکشین های لایفری یکپارچه شده و تجربه کاربران از وب سایت شما را بهتر جلوه دهد. چرا؟ چون این تجربه ادغام شده بسیار بهتر از تجربه ادغام نشده است. این تفاوتی است که باعث می شود لایفری بالاتر از همه پورتال ها قرار بگیرد.

  • ناامیدی از پورتال هایی بر پایه جاوا

اولین دفعه ای که پورتال های جاوا معرفی شدند به عنوان راه حل بسیاری از مشکلاتی که شرکتها با آنها روبه رو بودند و راه حلی برای معماران معرفی شد. وب رشد کرده بود. به جای استفاده از اینترفیسهای اختصاصی در نهایت همه روی شبکه بر پایه  TCP/IP کار می کردند و پرتوکل هایی مثل HTTP,SOAP,IMAP,SMTP و شبیه آنها را استفاده می کردند. خدمات، اپلیکیشن ها و ایمیلی روی این پرتوکل های باز عمل می کنند و محصولاتی که زمانی تکیه بر پرتوکل های اختصاصی داشتند الان به روی وب باز شدند. آن محصولاتی که به روی وب باز نشدند (یا شرکت ها با تاخیر این کار را انجام دادند) به سطل زباله تاریخ انداخته شدند و هنگامی که ما همه این خدمات انبار شده که همه به یک زبان سخن می گفتند را داشتیم، به راهی نیاز داشتیم تا همه چیز را برای استفاده کننده نهایی گرد جمع کند.

وارد پورتال جاوا شوید. بخش مشخصات پورتال جاوا با این وعده آمد که همه خدمات را روی یک درگاه وب بصورت یکپارچه گرد هم می آورد. نه تنها پورتال جاوا همه چیز را برای اپلیکیشن های داخلی یک سازمان یکی می کرد بلکه کانون ارتباطات همه در تجارت های کسب و کار به کسب و کار (B2B ) و کسب و کار به مصرف کننده (B2C) کسب و کار به کارمند (B2E) و حتی دولت به مردم (G2P) بود. همچنین جاوا می توانست پلت فرمی برای اپلیکیشن های نسل جدید باشد. و در نهایت وب سایتهای ایستا (static) و اپلیکیشن های ما را گرد هم می آورد که روی سرورهای جداگانه راه اندازی شده بودند.

به وعده های زیادی که داده شده بود فکر می کنید؟ حداقل سه موضوع نشان می دهد که پورتالهای جاوا را از رسیدن به هدف خودباز می دارد.

اول اینکه راه اندازی یک راهکار با استفاده از پورتال دشوار بود. به جای استفاده از همه ویژگی های پورتال ، برنامه نویسان نیاز داشتند تا همه این ویژگی ها را گرد هم آورند، آن چیزی که ایجاد شده بود. به نظر می آمد شبیه حداقل چیزی بوده که کارفرما به کارش می آمد. این بدان معناست که برنامه نویسان باید روی پیاده سازی ویژگی ها زمان می گذاشتند درصورتی که می بایست در ابتدا این ویژگی ها بخشی از پلتفرم باشند. به عنوان مثال در نسخه اولیه پورتلت نویسی (JSR-168) یک پورتلت راهی برای ازتباط با پورتلت های دیگر در اختیار نداشت.

دوم اینکه سرورهای پورتال بسیار بزرگ و پیچیده بودند (اشاره نکردیم که بسیار گران) اغلب چند روز طول می کشید تا راه اندازی شود. برای یک برنامه نویس که تلاش می کرد که محیط توسعه خود را آماده کند گاهی اوقات بدتر هم بود. یادم می آید که تلاش می کردم تا با یکی از اولین پورتال ها کار کنم (متاسفانه نمی توانم بگویم که کدام یکی بود) متوجه شدم که غیر ممکن است که محیط توسعه را بدرستی روی لپ تاپم تنظیم نمایم. در آن زمان من سرپرست یک تیم بودم که تلاش می کردم برای دیگر برنامه نویسان تیم روند نصب را یک شیوه تکراری نمایم. راه حل من؟ به یک کنفرانس رفتم. یکی از ارایه دهندگان را بعد از سخنرانی گیر آوردم و وادارش کردم به من در نصب محیط توسعه روی لپ تاپم کمک کند. وقتی که او درباره ی گرفتاریم شنید کاملاً متوجه شد و به من گفت: همه این مشکل را داشته اند و مجبور بودند که این روند را ساده تر کنند.

سوم اتفاقات دیگری در این صنعت به طور همزمان در حال وقوع بود. مفهوم وب ۲ در حال گسترش بود و ویژگی استاندارد پورتلت نویسی ۱ (JSR 168) به کاربر نهایی این اجازه را نمی داد که تجربه نرم افزارهای rich-client را داشته باشد. برای رقابت، عرضه کنندگان پورتال شروع به اجرای ترویج اختصاصی خودشان با خصوصیات آن پورتلت کردند. همه ما می دانیم که این ما را به چه سمتی هدایت می کند: حبس فروشنده که دقیقاً آنچه که بعنوان استاندارد تعیین شده انتظار می رود که از آن اجتناب شود.

همزمان پورتال های جاوا به مورد قضاوت قرار گرفتند. سایتهای مثل فیس بوک و مای اسپیس ظهور کردند و خیلی خوب اجرا شدند. آنچه که پورتالها …………….. هر چه که این سایتها بیشتر و بیشتر پرطرفدار می شدند به طور ناگهانی دیگر سایتها مثل آمازون دات کان و دیگر نرم افزارها مثل جیرا شروع به اجرای ویژگی های همکاری اجتماعی فیس بوک و مای اسپیس به همراه سطح صاف، واسط های کاربری کاربران که با آژاکس به کار افتاده {فعال شده} کردند. چه چیزی همه این وب سایتهای بهبود یافته و جدید را قدرتمند کرد؟ چه چیزی آنها را قادر ساخت تا چنین خصوصیت غنی را برای کاربران نهایی به این زودی اجرا کند؟ حدس زدید: منبع باز.

منبع باز بسیاری از مشکلات که در نمونه قدیمی پورتال جاوای اصلی بود را حل می کند. پروژه های منبع باز برای کمیته ها منتظر نمی مانند تا روی چیزی تصمیم بگیرند. منبع باز تمایل به اجرای آنچه که کاربران می خواهند دارند با سرعتی که امکان پذیر است . هیچ سدی برای وارد شدن به منبع باز وجود ندارد. ابزار توسعه نرم افزارها به طور رایگان در دسترس هستند. محصولات منبع باز از لحاظ وزنی سبکتر هستند. شما به یک سرور بزرگ مخصوص آن تا ساخت راه حلتان را شروع کنید احتیاج ندارید. گسترش سریعتر پیش می رود چون برنامه نویسان مجبور نیستند معماری کاملی که تاثیرگذار باشد را یاد بگیرند و شما به بررسی اولیه زیاد احتیاج ندارید تا شروع به استفاده از یک راه حل منبع باز کنید- شما می توانید کوچک (رایگان) شروع کنید و سپس نرم افزارها و سخت افزارهایتان به محض ارتقاء نیازهایتان ارتقاء دهید. فیس بوک مثال کاملی از از این می باشد: اجرا شده با استفاده از PHP (که پلت فرم توسعه وب با منبع باز است) سایت به طور طبیعی رشد کرده است. این چیزی است که واقعاً بازار می خواهد و همانطور که خواهید دید پورتال لایفری همان نوع پلتفرم منبع باز را تامین می کند که به بسیاری از سازمانها این اجازه را داده است تا همان کار را انجام دهند.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا