ساخت پورتلت و پروژه های تم در SDK پلاگین ها مستلزم این است که یک کاربرد پذیری از آپاچی که انت نامیده می شود روی دستگاه نصب شود. این کاربرد پذیری یک ابزار ساخت دست خط است و این چیزی است که SDK پلاگین ها استفاده می کنند تا ضد IDE فراهم کند.بعد از اینکه انت را نصب کردید قادر خواهید بود که SDK پلاگین ها را نصب کرد.

نصب Ant

اگر انت را نصب کرده اید یا اگر در IDE ساخته شده است از آن استفاده خواهید کرد (آن روی هر IDE که فکرش را بکنم هست)، می توانید از این بخش صرف نظر کنید.

در غیر اینصورت آخرین نسخه انت را از http://ant.apache.org دانلود کنید و از آرشیو فشرده شده خارج کنید و در پوشه مناسبی به انتخاب خودتان قرار دهید.

بعد باید دو متغیر محیطی دیگر را تنظیم کنید همانطور که برای SDK جاوا انجام دادید:

  • ANT-HOME نیاز دارد تا مسیر پوشه ای که انت را نصب کرده اید نشان داده شود.
  • ANT-OPTS محتوی تنظیمات حافظه مناسب برای ساخت پروژه هاست.

بعد از اینکه این متغیرها راتنظیم کردید یک گام دیگر وجود دارد چون به احتمال زیاد می خواهید قادر باشید تا انت را از خط فرمان اجرا کنید- مخصوصاً اگر برنامه نویس نوع فرمان فوری به علاوه ویرایشگر متن هستید. این گام انت جفتی به مسیر اضافه می کند تا بتوانید از هر جا روی خط فرمان که بخواهید آن را فرا بخوانید. می توانید از متغیر محیطی ANT-HOME به عنوان یک مسیر سریع برای اضافه کردن جفتی ها برای انت برای مسیر استفاده کنید.

این گام ها در LUM است:

 

فایل را اصلاح کنید، فرض کنید انت را در /java نصب کرده اید، فایل باید بدین شکل باشد:

 

از سیستم خارج شوید و دوباره وارد شوید. تنظیمات جدید انجام می شود.

 

و اینها گام هایی است که در ویندوز باید بردارید:

  1. به گفتگوی Environment Variables که برای تنظیم JAVA_Home استفاده کردید,باز گردید.
  2. زیر System Variables روی NEW کلیک کنید.
  3. Variable Name را برای ANT_HOME تنظیم کنید.
  4. Variable Value را روی مسیر کد Ant را نصب کردید تنظیم کنید (مثل C:\java\apache-ant-1.8.2)
  5. روی OK کلیک کنید.
  6. روی NEW کلیک کنید.
  7. Variable Name را برای ANT_OPTS تنظیم کنید.
  8. Variable Value را برای –Xms256M –Xmx512M تنظیم کنید.
  9. روی OK کلیک کنید.
  10. دوباره روی NEW کلیک کنید و بیایید پایین تا متغیر محیطی PATH را پیدا کنید، آن را انتخاب کنبد و روی Edit کلیک کنید.
  11. %ANT_HOME%\bin را به انتها یا ابتدای مسیر اضافه کنید.
  12. روی OK کلیک کنید و بعد دوباره روی OK کلیک کنید.

حالا روی هر سیستم عاملی یک خط فرمان باز کنید، کلمه ant را تایپ کنید سپس Enter را فشار دهید. اگر Ant سعی کند تا اجرا شود و شما خطای “build file not found” را دریافت کردید Ant را بدرستی نصب کرده اید. در غیر اینصورت تنظیمات متغیر محیطی را چک کنید و مطمئن شوید که آنها به فهرست راهنمایی اشاره دارند که Ant را در آن آنزیپ کرده اید.

 

  • نصب SDK پلاگین ها

الان آماده اید تا SDK پلاگین ها را نصب کنید. این حتی از نصب لایفری نیز آسانتر است:

  1. به پوشه [Code Home] بروید.
  2. باید پوشه ای به نام بسته ها در جایی که لایفری را نصب کرده اید داشته باشید.
  3. SDK پلاگین ها را دانلود کنید در غیر اینصورت از لایفری فراهم کنید (http://mng.bz KM22) .
  4. فایل را در [Code Home]/plugins آنزیپ کنید.

تمام شد. SDK نصب شد.

SDK پلاگین ها محتوی تعداد زیادی زیر پوشه است. سه تایی که بیشتر از همه از آنها استفاده می کنید پورتلت ها، تم ها و پوشه های hook هستند. اینجا جایی است که پورتلت، تم و پروژه های پلاگین hook را قرار می دهید.

پیکربندی SDK پلاگین ها

توجه داشته باشید که SDK پلاگین ها محتوی یک فایل به نام build.properties. است. این فایل محتوی تنظیمات مرتبط با جایی است که لایفری نصب شده استو پوشه توسعه در آنجا خواهد بود.نباید این فایل را سفارشی نمایید: build.properties را در یک ویرایش متنی باز کنید و در بالا یک پیغام خواهید دید “DO NOT EDIT THIS FILE” همانطور که در شکل ۱٫۱ می بینید.

66834-1

شکل ۱٫۱ فایل build.properties که با SDK پلاگین ها می آیدرا ویرایش نکنید. به جای آن با فایل خود آن را لغو کنید.

 

به جای سفارشی کردن build.properties می توانید فایل خودتان را ایجاد کنید تا آن را لغو نمایید. برای انجام این کار یک فایل جدید در همان پوشه به نام ].properties نام کاربر build.[ ایجاد کنید که ] نام کاربر[ ID کاربریتان روی سرور است. این ID است که با آن هر روز وارد سیستم می شوید. بطور مثال اگر نام کاربریتان cooldude است یک فایل به نام build.cooldude.properties ایجاد کنید.

اگر تا حالا از تنظیمات پیش فرض که توضیح داده شد استفاده می کردید مجبور نیستید کار زیادی برای پیکربندی SDK پلاگین ها انجام دهید:

  1. فایل ].properties نام کاربریتان [ را باز کنید.
  2. خط زیر را اضافه کنید:

App. server. dir= [full path to Liferay bundle install]

که [full path to Liferay bundle install] مسیری به سوی Tomcat روی بسته لایفری است.

 

بطور مثال یک بسته لایفری به پوشه نوع خودش اقتباس می کند. داخل آن پوشه یک پوشه برای Tomcat است. مسیر کامل به سمت Tomcat برای این رهنمود را استفاده کنید: این فهرست سرور است. این فهرست می گوید که خطوط  در هر جای SDK پلاگین ها با نصب لایفریتان مرتبط است چون همه مسیرها (مثل مسیر گسترش) مرتبط با فهرست راهنمای سرور تعریف شده اند.

  1. فایل را ذخیره کنید و ببندید.

شما آماده اید تا تولید پروژه هایتان را آغاز کنید.

 

پیکربندی سرور بدون اپلیکیشنTomcat

اگر یک بسته لایفری دیگر غیر از بسته Tomcat دانلود کرده اید به سفارشی کردن ویژگی ها مرتبط با بسته لایفریتان نیاز خواهید داشت. بیرون از فایل build.properties برای انتخاب سرور اپلیکیشن این بخش را کپی کنید و آن بخش را در فایل  properties ] نام کاربری[ yourbuild بریزید و سپس در پشت آن بخش نظر بگذارید.

اگر از یک بسته استفاده نمی کنید اما بطور دستی لایفری را روی سرور اپلیکیشن اختصاصی نصب کرده اید باید ویژگی های لیست شده ی زیر را سفارشی کنید.

 

app.server.dir:

در پوشه ای که نسخه توسعه لایفریتان را نصب کرده اید. این بهترین تمرین است تا آن را در پوشه ای قرار دهید که بسته ها نامیده می شود و کنار پوشه پلاگینز است.

app.server.classes.portal.dir:

این پوشه محتوی /WEB-INF پوشه کلاسها در نصب لایفری است.

app.server.lib.global.dir:

پوشه ای که .jars در مسیر کلاس جهانی باید باشد می تواند کپی شود.

app.server.lib.portal.dir:

پوشه ای که /WEB/INF پوشه lib در نصب لایفری می توان پیدا کرد.

app.server.portal.dir:

پوشه ای که می توان نصب لایفری را در آن پیدا کرد.

java.compiler:

(اگر از Eclips به عنوان محیط توسعه استفاده می کنید ممکن است تغییر این ویژگی را راحت بیابید.) ارزش پیش فرض گردآورنده استانداردی است که با جاوا مدرن می شود. شما نیز می توانید از گردآورنده Eclips- ECJ استفاده کنید. ECJ یک گردآورنده جاوای جایگزین با عملکرد سریع است که اجازه می دهد که کد را نیز در حافظه در زمان اجرا ( که جایگزینی کد سریع نامیده می شود ) جایگزین کنید. اگر این انتخاب را برای استفاده از ECJ تنظیم کنید، خط Ant آن را برای شما با کپی کردن ecj.jar در پوشه ant نصب خواهد کرد. این کار در نسخه هایی از ant که از روی IDE های مختلف اجرا می شود ممکن است کار کند یا کار نکند.

بعد از اینکه فایل را ذخیره کردید می بایست یک ساختار راهنما داشته باشید که شبیه این است:

 

 

الان آماده اید تا توسعه لایفری را آغاز کنید، چون یک بسته لایفری را تنظیم کرده اید و یک SDK پلاگین ها را به آن متصل کرده اید. تبریک!

 

اخطار پلاگین Ext

اگر برای مدتی از پلتفرم لایفری استفاده می کرده اید ممکن است اگر نه در همه توسعه ها اما بیشتر از همه از پلاگین Ext استفاده می کرده اید. الان به شما یک توصیه می کنم: این کار را نکنید. با لایفری ۶ ( و تا حدی ۵٫۲) پلاگین Ext فقط در سناریوهای خیلی نادر پیشنهاد شده است.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا