هنگامی که پورتلت را اضافه کردید مجبورید آن را از طبقه بندی Sample در Add>More انتخاب کنید. همچنین مجبور بودید پورتلت Hello World را اضافه کنید، اما حالا این پورتلت Hello You نامیده می شود. این پورتلت در یک طبقه بندی کمتر از حد مطلوب است زیرا پروژه پورتلت تولید شده در این طبقه بندی بطور پیش فرض است و نام این پورتلت اشتباه است چون پیشتر در این فصل Hello World را ایجاد کردید. اجازه دهید ببینیم چگونه طبقه بندی خود را برای پورتلت تان ایجاد کنیم- انجام این کار آسان است. همزمان پورتلت را به نام Hello You مجدداً نامگذاری می کنید. می توانید این کار ها را با ویرایش سه فایل XML انجام دهید:

  • xml
  • Liferay-portlet.xml
  • Liferay-display.xml

به یاد داشته باشید: این سه فایل شرح دهنده های راه اندازی برای پروژه پورتلت تان هستند. این پورتلت در پورتلت .xml بیان و تعریف شده است که شرح دهنده است که با استاندارد تعیین شده است. دو فایل دیگر شرح دهنده های خاص لایفری هستند: Liferay-portlet.xml، portlet.xml را با تنظیمات خاص بیشتری در لایفری گسترش می دهد همانطور که در مقالات پیش می رویم این فایل را بطور گسترده استفاده خواهید کرد. فایل دیگر، liferay-display.xml،  نیز مخصوص لایفری است و برای تعیین این است که در کجای منو پورتلت تان نمایش داده می شود. در گام بعدی این سه فایل را ویرایش خواهید کرد.

نامگذاری مجدد پورتلت

ابتدا اجازه دهید نام پورتلت را تغییر دهیم. Portlet.xml را باز کنید که در پوشه WEB-INF است. شما نیاز دارید این نام را در دو جای این فایل تغییر دهید. اولی در یک سطح سیستم اثر می پذیرد و دومی در عنوان پورتلت اثر می پذیرد.

این دو خط را در فایل پیدا کنید:

 

آنها را تغییر دهید در نتیجه اینگونه خوانده می شوند:

 

بعد این بخش فایل <portlet-info> را پیدا کنید:

 

آن را تغییر دهید که اینگونه خوانده می شود:

 

در پایان liferay.portlet.xml را باز کنید که در همان پوشه است. خط زیر را که در تگ  <portlet> است پیدا کنید:

 

آن را تغییر دهید که اینگونه خوانده می شود:

 

در راه اندازی بعدی این پورتلت عنوان درست را خواهد داشت. اما هنوز آن را راه اندازی نکنید- هنوز باید آن را در طبقه بندی دیگری منتقل کنید.

 

 

ایجاد یک دسته بندی سفارشی

در همان پوشه WEB-INF یک فایل به نام liferay-display.xml پیدا خواهید کرد. این فایل طبقه بندی را زیر پورتلتی که در Add>More ظاهر می شود کنترل می کند. این فایل را باز کنید و کد زیر را خواهید دید:

 

نام طبقه بندی را به چیز دیگری مثل My Portlet تغییر دهید:

 

حالا پورتلت را مجدداً راه اندازی کنید. صفحه را refresh کنید چیز جالبی که برای پورتلتتان اتفاق افتاده است را همانطور که در شکل ۱٫۱ نشان می دهد خواهید دید.

 

66884-1

شکل ۱٫۱   وای! چه اتفاقی برای پورتلتم افتاده است؟!؟

 

آن پورتلت دیگر وجود ندارد.

 

گفتن به لایفری درباره یک پورتلت مجدد نامگذاری شد

شما پورتلتتان را Hello You نامگذاردید اما لایفری فکر می کند که پورتلت Hello World در روی صفحه است خوب چون آن را آنجا قرار دادید. مطمئناً الان لایفری نمی تواند پورتلت Hello World را پیدا کند در نتیجه یک پیغام خطا را نمایش می دهد. شما باید این پورتلت را از آن صفحه حذف کنید و پورتلت تازه نامگذاری شده را به جای آن به صفحه اضافه کنید. این گامها را دنبال کنید:

  • برای حذف آن پورتلت روی X در بالا، سمت راست پنجره پورتلت کلیک کنید.
  • Add>More را انتخاب کنید. طبقه بندی جدید نمایان می شود و پورتلت شما را در بر دارد (شکل ۱٫۲ را ببینید).
  • پورتلت را روی صفحه بکشید.

66884

شکل ۱٫۲   پورتلت شما هم دوباره نامگذاری شد و هم در یک طبقه بندی سفارشی که ایجاد کرده اید است.

 

 

  • هنگامی که این کار را انجام می دهید توجه داشته باشید که چه می گوید (شکل ۱٫۳ را ببینید).

 

66884-2

شکل ۱٫۳   به نظر می رسد پورتلت Hello You فراموشی دارد. چه اتفاقی برای تنظیمات پورتلتتان افتاد؟

 

تنظیماتی که جلوتر ذخیره کردید وقتی که پورتلت Hello World نامگذاری شد برای آن پورتلت ذخیره شد. حالا که آن پورتلت را دوباره نامگذاری کردید دیگر وجود ندارد. برای برای همه مقاصد و اهداف حتی اگر کد دقیقاً مشابه باشد با توجه به لایفری این یک پورتلت جدید است در نتیجه لایفری اینگونه آن را تهدید می کند. منوی عنوان پورتلت نیز Hello You را به درستی نمایش می دهد چون آن را اینگونه در فایل portlet.xml پیکربندی کردید.

آگاه باشید که اگر پورتلت ها بعد از اینکه راه اندازی شدند و کاربران از آنها استفاده کردند دوباره نامگذاری شوند دسته ای تنظیمات بلااستفاده در دیتا بیس خواهید داشت- و کاربران با ناراحتی مجبورند آنها را دوباره تنظیم کنند. این دلیلی است که چرا شرح دهنده راه اندازی شامل هم نام یک پورتلت و هم نام نمایشی می شود. شما نام نمایشی را به تعداد دفعاتی که بخواهید می توانید تغییر دهید. اما اگر نام پورتلت را تغییر دهید پورتلت گمان می برد که این یک پورتلت متفاوت است.

 

خلاصه

SDK پلاگین ها یک چرخه زندگی کامل راه اندازی را برای همه انواع پلاگین فراهم می کند. می توانید پروژه ها را تولید کنید، روی آنها کار کنید، آنها را راه اندازی و بسته بندی کنید. چون پلاگین ها فایل های .war ساده ای هستند و SDK پلاگین منکر ابزار، اپلیکیشن سرور و سیتم عامل است- شما آزادید از ابزارهای انتخابتان استفاده کنید تا پروژه های توسعه لایفری را ایجاد کنید. مطمئنم از استفاده از SDK پلاگین ها لذت خواهید برد و ابزار مفیدی برای شما خواهد بودتا پلاگین های لایفری را ایجاد کنید.

در این مقالات اخیر یک پورتلت بر اساس استاندارد جاوا ایجاد کردید. دیدید که چگونه یک پورتلت ساختاربندی می شود همچنین فایل های پیکربندی متفاوت که یک ماژول وب پورتلتی می سازد. همچنین دیدید که چگونه پورتلت را راه اندازی و تست کنید. همچنین طبقه بندی ای که زیر منوی Add>More لایفری ظاهر می شود را تغییر دهید. این پورتلت کار زیادی انجام نمی دهد اما به عنوان یک مقدمه خوب برای ویژگی های بسیار مورد استفاده API پورتلت مثل مدهای پورتلت، عملکردهای پورتلت و تنظیمات پورتلت است. تاکنون در این پورتلت فقط از ویژگی های پورتلت ۱٫۰ در این پورتلت استفاده کرده اید بنابراین می توانید روی محتویاتی که هم پورتلت ۱٫۰ (لایفری ۴٫۴٫x و زیر) یا پورتلت ۲٫۰ (لایفری ۵٫۰٫x و بالا) را راه اندازی کنید. مهارتهایی که اینجا یاد گرفته اید پایه خوبی برای ایجاد پروژه های پورتلت پیچیده تری را فراهم می کند.

در گام بعدی روی پروژه هایی متمرکز می شویم که هر روز با آنها برخورد می کنید. برای انجام این کار با ساخت یک سایت برای یک شرکت ساختگی شروع خواهیم کرد. اینگونه قادر خواهید بود مشکلات معمولی که برنامه نویس با آن روبه رو می شوند را شبیه سازی کنیم و آنها را یکی یکی از بین ببریم.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا