بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (Search Engine Optimization) به هدف بهبود رتبه بندی سایت، هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو می باشد. طبق تحقیقات صورت گرفته تا ژانویه ۲۰۲۲ مردم روزانه به تعداد ۳٫۵ میلیارد بار در روز از موتورهای جستجو استفاده کرده اند که نشان دهنده اهمیت رتبه سئو می باشد. بهبود الگوریتم های موتورهای جستجو، توسعه دانش هوش مصنوعی و تحلیل متن به دریافت رتبه ی بهتر سایت در موتورهای جستجو منتهی شده است. رعایت اصول سئو و استانداردهای موتورهای جستجو می تواند هم موجب بهبود سئو و هم افزایش رضایت کاربران سایت گردد. افزایش رضایت کاربران معمولاً خود باعث ارتقای رتبه در موتورهای جستجو نیز می شود.

از موضوعات رایج در تحلیل سئو طبقه بندی راهکارهای سئو است. که در این مقاله می خواهیم در مورد سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری صحبت کنیم.

سئوی کلاه سفید (white hat)

از تکنیک های مفید، سئو کلاه سفید می باشد. منظور از سئوی کلاه سفید تکنیک‌هایی هستند که بر اساس قوانین تعیین شده توسط موتورهای جستجو انجام شده و باعث می شود به ‌طور طبیعی یک سایت، رتبۀ بالایی در صفحه نتایج گوگل دریافت نماید. الگوریتم‌های گوگل از صدها سیگنال و فاکتور در تعیین رتبه صفحات سایت‌ها استفاده می کنند. ۴ تکنیک تاثیرگذار و کلیدی برای سئو کلاه سفید به این شرح می باشند:

  • بهینه سازی سایت برای موبایل: طراحی ریسپانسیو سایت. در دنیای امروز ۶۰ تا ۷۰ درصد بازدیدکنندگان سایت ها از گوشی استفاده می کنند. پس اگه سایتی مناسب تلفن همراه نباشد روی رتبه فعلی در گوگل تاثیر منفی می گذارد.
  • ثبت موقعیت کسب و کار روی نقشه گوگل: استفاده از سرویس کسب و کار من در گوگل Google My Business روی سئو سایت خیلی تاثیر دارد و باعث افزایش اطمینان مشتری یا کاربر می شود.
  • تحقیق روی کلمات کلیدی: راه استفاده درست از کلمات کلیدی که مطابق با تکنیک های کلاه سفید باشد به کارگیری همه عبارت های مرتبط، استفاده طبیعی از آنها و اطمینان از متناسب بودنشان با موضوع اصلی مقاله است.
  • بهینه‌سازی آدرس (url) صفحات سایت: بدون شک گوگل و بقیه موتورهای جستجوگر به پیوندها و آدرس (URL) همه صفحات سایت توجه ویژه‌ا‌ی می‌کنند پس هر چقدر این آدرس‌ها کوتاه‌تر، خواناتر و البته مرتبط‌ با کلیدواژه یا کلمه کلیدی مطلب شما باشد، برای رتبه‌بندی سایت هم بهتر خواهد بود.

سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)

هدف ما از این پست، ایجاد آگاهی برای عدم استفاده از تکنیک‌های سئوکلاه سیاه است.

یکی دیگر از تکنیک‌های مهم اما خطرناک، سئو کلاه سیاه (Black Hat Seo) است که در برابر سئو کلاه سفید قرار می گیرد. این سئو مجموعه‌ای از تکنیک‌هایی هست که با ترفندهای زیادی برای فریب موتورهای جستجو به ویژه گوگل برای کسب جایگاه موقت در نتایج جستجو (SERP) انجام می شود. اما این اقدامات باعث جریمه شدن مقطعی و گاهی حذف کلیه کلمات کلیدی سایت شما در گوگل خواهد شد. در ادامه با ۴  مورد از این تکنیک‌ها آشنا می شویم :

  • پنهان کردن متن (cloaking):در این تکنیک، مدیر سایت یا مسئول محتوا، متنی را می‌نویسد که برای کاربرها قابل نمایش نیست و فقط موتورهای جستجو می‌توانند آن را ببیند. البته امروزه موتورهای جستجو متوجه این مطلب می شوند و سریعاً سایت را جریمه می کنند .
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی (keyword stuffing): تکرار بیش از حد کلمات کلیدی یک روش قدیمی و متداول برای معرفی کلمه کلیدی مورد نظر به گوگل است. در این روش با تکرار یک کلمه یا عبارت خاص در متن، عنوان و توضیحات متا از ظرفیت این تکنیک منفی برای کسب رتبه در گوگل استفاده می شود. این تکنیک به راحتی توسط بات گوگل قابل جستجوست و باعث جریمه سنگین می شود.
  •  لینک های پنهان یا لینک های مخفی (Hidden Links): لینک‌های مخفی باعث می شود محتوای نشان داده شده به کاربر متفاوت از محتوایی باشد که به گوگل نمایش داده می شود. ربات های گوگل می توانند لینک ها را ببینند اما کاربرها نمیتوانند آنها را ببینند. لینک های مخفی فریبنده، دستورالعمل‌های گوگل رو نقض می کنند.
    برخی از لینک های پنهان عبارتند از:
    – لینک هایی که رنگ متن و پس زمینه یکسانی داشته باشند.
    – لینک هایی که با استفاده از CSS مثلاً به اندازه یک پیکسل کوچک شده اند.
    – لینک هایی که با فونت، سایز صفر داده شده اند.

احتمالا به این نتیجه رسیده اید که سئو کلاه سیاه تکنیک پرخطری است که انجام آن ارزشی ندارد بلکه حتی شاید به ضرر و جریمه نیز ختم گردد . پس بهتر است :
– محتواهای خوب و با کیفیت تولید کنید و از تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی دوری کنید.
– با تغییر دادن یا جابه جایی کلمات، محتوای دیگران را کپی نکنید.
– از مخفی کاری و فریب دادن ربات‌های گوگل با ری‌دایرکت‌های غیرمجاز، اجتناب کنید.
– سعی کنید همیشه تمرکز خود را روی پاسخ دادن به سوالات کاربران و ایجاد تجربه کاربری خوب برای آنها بگذارید.

سئوی کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)

نوع سوم سئوها یعنی سئوی کلاه خاکستری مثل سئوی کلاه سفید قانونی و پیشنهادی نیست و به شدتِ ریسکی بودن سئوی کلاه سیاه هم نیست. به زبان ساده‌تر سئو کلاه خاکستری استفاده از تکنیک‌ها، روش‌های غیراصولی و بدون هویت هستند که اگر به درستی استفاده شوند می توانند برای افزایش رتبه سایت موثر باشند.

تکنیک‌های کلاه خاکستری در SEO

  • خرید دامین: دامین‌های زیادی هستند که یا منقضی شده اند و یا قیمت آنها بسیار پایین است. با استفاده از این روش می توان این دامین‌ها را خریداری و از مطالبشان استفاده کرد و به سایت خود با کلمات کلیدی مرتبط لینک بدهید.
  •  ایجاد کامنت: کامنت گذاری در دیگر سایت ها و یا حتی سایت خودتان و دادن بک لینک به بخش های مختلف سایت، اگر به درستی استفاده گردد، می‌تواند موثر بوده و یک تکنیک فوق العاده محسوب می گردد. اما امکان دارد بعدا گوگل لینک‌هایی که در بخش کامنت قرار داده اید را جریمه و صاحب کامنت ها رو اسپم اعلام نماید.
  • بک لینک دادن به سایت خود: خرید بک لینک شدیداً توسط گوگل نفی شده اما بعضی از افراد با مالک دیگر سایت ها تبادل لینکی انجام می دهند. این تبادل می‌تواند به روش های مختلفی باشد مثلاً داخل پست‌ها، یکدیگر را معرفی می کنند. استفاده از تکنیک بک لینک خیلی مهم است و اگر اشتباه استفاده بشود، عواقب بدی را برای سایت خواهد داشت.
  • قراردادن لینک در ایمیل سایت های خبری: این تکنیک هم مثل بک لینک هست اما با این روش که شما به سایت‌های خبری هزینه ای را پرداخت می کنید تا لینکتان در خبرنامه‌ آنها به عنوان یک خبر قرار بگیرد. این روش هم تکنیک دیگری است که در صورت بروز یک اشتباه می تواند تاثیر منفی برای شما داشته باشد!
  • طراحی مجدد سایت: متخصصان سئو معتقدند که لازم است بعد از چند سال سایت خود را بازطراحی کنید. با طراحی مجدد، چون کدها و دستورات تغییر می کنند، گوگل آنها را به عنوان محتوای تازه شناسایی می کند و برای همین ارزش جدیدی برای آن قائل می شود . این تکنیک بهترین روش هست اما نکات خیلی ریزی دارد که کار هر کسی نیست.

 

کلام آخر
الگوریتم‌های گوگل طی چندسال اخیر چندین برابر هوشمندتر شده اند. شاید بعضی از این روش‌های سئو هنوز از چشم ربات‌های گوگل پنهان باشند، اما در  بروزرسانی‌های بعدی، این ربات‌ها راهکارها را شناسایی می کنند و سایت‌هایی که قوانین گوگل را نقض کرده باشند جریمه می کنند. در نتیجه بهتراست قبل از استفاده از هرگونه تکنیکی چه سفید، سیاه یا خاکستری، حتما درباره استفاده از آن تکنیک تحقیق کنید تا به اشتباه آن را به کار نبرید. هر تکنیک یا متدی که از خط قرمز گوگل عبور نکند، می تواند مفید باشد.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا