یکی از مواردی که به میزان زیادی بر روی کیفیت طراحی تأثیرگذار است، انتخاب رنگ‌های مناسب برای طراحی است. انتخاب رنگ نامناسب می‌تواند یک طرح برجسته را نابود کند و برعکس، انتخاب صحیح رنگ باعث می‌شود که یک طرح متوسط، خیلی جذاب به نظر برسد.

چشم انسان به شدت به رنگ حساس است. انسان با چشم غیر مسلح می‌تواند تا ۵۰۰ سایه مختلف از رنگ خاکستری را از هم تشخیص دهد. دراین میان، چشم، بیشترین حساسیت را نسبت به رنگ سبز دارد.

این موارد نشان می‌دهد که رنگ‌ها، نقشی اساسی را در طراحی بازی می‌کنند ولی نکته‌ای که اغلب فراموش می‌شود این است که هستند افرادی که قادر به دیدن رنگ‌های خاصی نیستند و به اصلاح کور رنگ هستند. میزان کوررنگی متفاوت است و کوررنگ ۱۰۰ درصد شخصی است که تقریباً همه چیز را به شکل سیاه و سفید و طیفی از رنگ خاکستری می‌بیند. نخست اطلاعاتی در مورد کوررنگی ذکر می شود.

کوررنگی چیست ؟

کوررنگی یک بیماری ارثی است که در آن فرد قادر به تشخیص یک یا برخی از رنگ‌ها نیست. سلول‌های مخروطی چشم فرد مذکور فاقد رنگ دانه‌هایی هستند که موجب دیدن رنگ‌ها می‌شوند. این بیماری در بین مردان شایع تر است.

بر خلاف تصور عموم، بسیاری از افراد کوررنگ، قادر به دیدن رنگ‌های مختلف هستند و تنها بخش بسیار اندکی از افراد به کوررنگی کامل مبتلا هستند و همه چیز را به شکل طیفی از رنگ خاکستری می‌بینند.

انواع کوررنگی

کوررنگی انواع مختلفی دارد و شایع ترین شکل کوررنگی مربوط است به تشخیص رنگ‌های سبز و قرمز.
انواع کوررنگ عبارت است از:

مونوکروماسی
این نوع کوررنگی را کوررنگی کامل می نامند که بسیار نادر است و در این نوع کوررنگی، تمامی سلول‌های مخروطی غیر فعال هستند و شخص همه چیز را تقریباً سیاه و سفید می بیند.
دی کروماسی
  1. پروتانوپی: نوع اول است که در آن گیرنده های رنگ قرمز غیر فعال اند و شخص، این رنگ را تیره و مایل به رنگ سبز می‌بیند
  2. دوترانوپی: شایع ترین نوع کوررنگی است و در آن گیرنده های رنگ سبز کار نمی کند. در این حالت تشخیص بین رنگ سبز و قرمز برای شخص مشکل است.
  3. تری تانوپی: نوع نادری محسوب می‌شود و در آن گیرنده های رنگ آبی غیر فعال است.
سه رنگی غیر عادی
این نوع از کوررنگی نیز شایع است و سلول‌های مخروطی برای هر سه رنگ فعال هستند ولی به خاطر جهش ژنتیکی، حساسیت یکی از این رنگدانه ها تغییر کرده است.

  1. پروتانومالی یکی از این موارد است که حساسیت گیرنده های رنگ قرمز تغییر کرده و تشخیص رنگ قرمز و سبز به علت طول موج مشابه، بسیار مشکل می شود.
  2. دوترانومالی نوع بسیار شایعی است و که در آن تشخیص دو رنگ قرمز و سبز به خاطر حساسیت گیرنده های سبز با مشکل مواجه می‌شود.
  3. تری تانومالی نوع بسیار نادری است که حساسیت سلول‌های مخروطی به رنگ آبی کاهش می‌یابد و فرد در تشخیص رنگ‌های زرد و آبی با مشکل مواجه می شود.

حال به بررسی شیوه صحیح طراحی برای حل مشکل افراد کوررنگ می‌پردازیم.

کنتراست، رمز موفقیت در طراحی است

کنتراست همان تفاوت بین دو رنگ شبیه به هم است. استفاده صحیح از کنتراست در طراحی نه تنها باعث می‌شود که طراحی شما شکل جالبی به خود بگیرد، بلکه افرادی که از نظر بینایی مشکل دارند نیز می‌توانند از سایت شما استفاده کنند. افرادی که کوررنگی جزئی یا کلی دارند، تنها از طریق کنتراست بین دو رنگ متوجه تفاوت رنگ‌ها خواهند شد.

به عنوان یک طراح باید سعی کنید که طرح خود را به سبکی طراحی کنید که برای این افراد نیز، قابل استفاده باشد. البته این حرف بدان معنا نیست که باید از رنگ سیاه و سفید استفاده کنید بلکه باید در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید تا افراد کوررنگ نیز بتوانند از محتوا صفحه شما استفاده کنند.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا