پشت واسط کاربری لایفری فلسفه ای وجود دارد: از سر راه کاربران بیرون بیایید. به همین دلیل قدرت زیادی را در پشت خود مخفی می کند که شبیه یک واسط کاربری ساده است. یکی از عناصر اصلی UI، Dock bar است.

به تازگی بعضی از قابلیت های Dock bar معرفی شد، در نتیجه اجازه دهید ببینیم چه قابلیت های دیگری را فراهم می کند. شکل ۱٫۱ Dock bar را بطور کامل نشان می دهد.

اجازه دهید به هر عنصر به ترتیب از سمت چپ به راست بپردازیم.

 

 

66806-1

شکل ۱٫۱   Dock bar لایفری که در بالای هر صفحه هنگامی که یک کاربر وارد می شود نمایان می شود.

 

 آیکن Pin

در سمت چپ یک آیکن سنجاق وجود دارد که آنچه که انتظار دارید را انجام خواهید داد: این آیکن Dock bar را به صفحه سنجاق می کند در نتیجه مهم نیست چقدر صفحه را پایین ببرید، Dock bar در بالای صفحه باقی می ماند. اگر شما روی صفحات بلند کار می کنید و احتیاج دارید که از قابلیت های Dock bar استفاده کنید تا به پورتلت ها در پایین صفحه اضافه کنید مفید خواهد بود. این یک سوئیچ تاگل است در نتیجه می توانید با کلیک دوباره روی آیکن آن را بردارید.

آیکن بعدی Dock bar منوی Add است.

 

 منوی Add

به تازگی بیشتر قابلیت های این منو را برای اضافه کردن نرم افزارها به صفحه دیده اید. این آیکن می تواند چندین صفحه را نیز اضافه کند. اگر شما Add و سپس Page را انتخاب کنید یک صفحه جدید در کنار صفحه ای که باز است اضافه می شود و یک فیلد آشکار می شود که اجازه می دهد آن صفحه را نامگذاری کنید. یک صفحه مدیریتی قدرتمند وجود دارد، اما این قابلیت سریعاً اجازه می دهد صفحاتی به وب سایت اضافه کنید همانطور که دارید روی آن کار می کنید.

بخش بعدی در Dock bar منوی Manage است.

 

منوی Manage

از منوی Manage برای مدیریت صفحات، طرح های صفحه و بیش از اینها استفاده کنید. این منو جایی است که به واسط کاربری دسترسی می یابد که اجازه می دهد صفحات را بر اساس نظمی که می خواهید دسته بندی کنید- همچنین آنها را در سطح صفحات واحد به کار ببرید. صفحه Manage Pages در شکل ۱٫۲ نشان داده شده است.

اگرچه شاید مهمترین بخش منوی Manage کنترل پنل است.

66806-2شکل ۱٫۲   صفحه Manage Pages به شما اجازه می دهد صفحات را جایگذاری کنید، ترتیب نمایش را با کشیدن و انداختن صفحات تغییر دهید، زمینه ها و خیلی چیزها را تغییر دهید.

 

 

66806-3شکل ۱٫۳   کنترل پنل لایفری. کنترل پنل به چهار بخش تقسیم می شود: یک بخش برای کاربر جاری، یک بخش محتوا، یک بخش پورتال و یک بخش سرور که در شکل آشکار نیست.

 

کنترل پنل لایفری مکان مرکزی است که تقریباً همه چیز از آنجا اداره می شود. اگر می خواهید یک پورتال لایفری را اداره کنید بیشتر وقتتان را اینجا سپری خواهید کرد. سیر کردن کنترل پنل بسیار آسان است. در سمت چپ لیست عناوین با کارکردهایشان در زیر آنها وجود دارد. عناوین به ترتیب حروف الفباست اما کارکردها به ترتیب منطقی است. شکل ۱٫۳ کنترل پنل را نشان می دهد که بطور هدفمند یک زمینه متفاوت را از صفحات پیش فرض استفاده می کند در نتیجه مرتباً می توانید بگویید که کجا هستید.

بخش های کنترل پنل به شرح زیر است:

  • نام کاربری– اولین عنوان {سرصفحه} به نام کاربر وارد شده نامگذاری می شود (جو بلاگز در شکل۳ ) و برای مدیریت فضای شخصی کاربر استفاده می شود. اینجا می توانید اطلاعات حسابتان را تغییر دهیدو صفحات شخصیتان را مدیریت کنید.
  • محتوا– بخش محتوا شامل لینک هایی با تمام کارکردهای مدیریت محتوای لایفری شود. می توانید محتوای وب، اسناد، عکس ها، بوک مارکها و یک تقویم را نگهداری کنید، یک صفحه پیغام را اداره کنید، یک ویکی را پیکربندی کنید و غیره. این لینک ها برای اجتماع خاص آزموده می شوند که از آن به کنترل پنل می روید اما این با استفاده از جعبه انتخاب تغییر می کند.
  • پورتال– بخش پورتال به مدیران پورتال اجازه می دهد تا پورتال را شروع و حفظ کند. اینجاست که می توانید کاربران، سازمان ها، اجتماعات و نقشها را اضافه و ویرایش کنید و همچنین تنظیمات پورتال را پیکربندی کنید.
  • سرور– بخش سرور محتوی کارکردهای مدیریتی برای پیکربندی نمونه های پورتال، پلاگین ها و غیره است.

بعد به سمت راست Dock bar می رویم تا به یک رابط نگاه کنیم که زمانی که در حال اداره پورتال هستید بسیار با اهمیت می شود.

 

Toggle Edit Control

عملکرد بعدی در Dockbar منو نیست بلکه مفصلی برای کنترل های ویرایشی در پورتلت هاست. به عنوان یک مدیر چند آیکن روی نوار عنوان پورتل ها در هر صفحه می بینید. اینها با آیکن هایی که ممکن است در سیستم عامل ببینید تقریباً مطابقت داشته باشند. یک آیکن برای بستن یک پورتلت، برای کوچک کردن آن و برای منوی پیکربندی که به تازگی دیدید (شما از این برای تغییر قلمرو پورتلت Wiki استفاده کردید) است. اگر در حال نوشتن یک صفحه هستید و می خواهید چیزی را ببینید که بیشتر به آنچه کاربران خواهند دید شباهت نزدیک داشته باشد می توانید از لینک Toggle Edit Control برای خاموش کردن این کنترل ها استفاده کنید.

مورد بعدی منوی Go to در انتهای Dockbar است.

 

منوی Go to

منوی Go to (شکل۱٫۴) نشان می دهد,  استفاده کنید تا از صفحات اجتماع و سازمان متفاوتی را که به آن دسترسی دارید سیر کنید. اگر نام هر اجتماع یا سازمان را داشته باشید در طول مجموعه طرح خصوصی و عمومی ظاهر می شود.

لینک پایانی در Dockbar شما را به اطلاعات حساب کاربریتان در کنترل پنل می برد.

66806-4

حساب کاربری {User Account}

منوی User Account یک صفحه را باز می کنید که در آن می توانید نام و آدرس ایمیلتان را تغییر دهید، یک عکس آپلود کنید و از همه اطلاعات درباره خودتان نگهداری کنید. همچنین از اینجا می توانید از پورتال خارج شوید.

همانگونه که می بینید لایفری بطور فریبنده ای قدرت زیادی را در واسط کاربری ساده بسته بندی کرده است.هدف از این تور کوچک ارائه ایده ای بود که وقتی شروع به ساخت سایتتان می کنید در لایفری کجا می توانید بروید و چطور آنجا بروید.

اگر چه تا الان به چندتا از ساختارها اشاره کرده ایم که بلوک های ساختمانی را تهیه می کند که شما در ساخت وب سایت در لایفری استفاده می شود، گاهی اوقات تصور اینکه چگونه از این بلوک ساختمانی استفاده کنید تا سایت را بسازید دشوار است چون تعداد زیادی از این مفاهیم در لایفری جدید و بی همتا هستند. در نتیجه اجازه دهید زمان کمی را به محاسبه اینکه چگونه تصور کنید که در حال مدیریت پورتال لایفری هستید.

 

 

تصور سایتتان در لایفری

هر وب سایت موفق کار بی همتایی انجام می دهد یا به روشی انجام می دهد که بهتر از هرکس دیگری که قبلاً انجام داده است می باشد. اگرچه لایفری بیرون از جعبه قابلیت زیادی دارد، بیشتر آن قابلیت ساخت پیش فرض خصوصیت هایی است که زیر این پوشش است.منظورم از این حرف چیست؟ اجازه دهید با ارائه چند مثال پاسخ دهم.

پورتال لایفری با API تعامل دارد که شامل خصوصیاتی است که به کاربران اجازه می دهد که گفتگو ها، موارد سرعت یا محتوای برچسب را پست کنند. این API برای تهیه هر چیزی از پورتلت Message Boards تا مقالات ویکی ضمیمه شده و موارد امتیاز سبد خرید استفاده می شود. این کتاب این API ها را معرفی می کند در نتیجه می توانید انواع نرم افزارهایی که می توانید با خصوصیات قوی بسازید را در نظر بگیرید.

مطمئناً آنچه که گفتیم تنها API که درباره آن صحبت خواهیم کرد نیست.شما  APIاجتماعی لایفری را نیز خواهید دید که شما را قادر می کند نرم افزارهایتان را اجتماعی بسازید- در واقع حتی همه سایت را. کاربرانتان می توانند با یکدیگر مرتبط شوند و محتوا و فعالیت ها را به اشتراک بگذارند و حتی محتوا و نرم افزارهای روی دیگر شبکه های اجتماعی را به اشتراک بگذارند. دوباره این سوال باقی می ماند: چه کار خواهید کرد وقتی که این توان به شما داده شده تا چنین نرم افزاری بسازید؟

نکته این است که وقتی که خواندن این کتاب به پایان می رسد می توانید تا لایفری آهنگ شما را بخواند و چون قدرت زیادی در پلتفرم لایفری وجود دارد شروع به ساخت سایت می کنید چون قابلیتی که به آن نیاز دارید در پلتفرم وجود دارد- آنچه که نیاز دارید فقط استفاده از آن است.

ما از سطح پایین رو به بالا برای آشنایی شما با توسعه لایفری در طول این کتاب پیش می رویم. برای الان از اطلاعاتی که دارید استفاده می کنیم، در مورد سایت با ساختارهای لایفری که در بخش های قبلی شرح داده شده تصور کنید، سپس همین که قدرت کامل پلتفرم توسعه لایفری را کشف کردید خواهید دید که چقدر استفاده از لایفری به عنوان فونداسیون سایتتان آسان است و می توانید طرح ریزی کنید چگونه خصوصیات سایتتان را با نیروی پلتفرم ادغام کنید.

طراحی پورتال با تفکیک سایت به تکه های کوچکتر و سپس طراحی هر تکه به طور مجزا بهتر انجام می شود. اینگونه با بزرگی کارتان مغلوب نمی شوید و قبل از آن با تفکیک کار به تکه های کوچکتر، شما را قادر به طراحی کل سایت کرده است!

در این بخش در طول روند طراحی گام بر می داریم که بر اساس مجموعه ای از فرمهاست که من برای طراحی پورتال های زیادی با موفقیت از آنها استفاده کرده ام.

پند  برای راحتی شما می توانید فرمهای طراحی پورتال را با کد منبع کتاب دانلود کنید. آنها را پرینت بگیرید و آنها را همانطور که روی این بخش کار می کنیم پرکنید.

روند طراحی را به سه تکه پورتال اصلی تفکیک می کنیم:

  • گروه بندی های کار
  • سازمان ها و اجتماعات
  • محتوا

 

 پرسیدن سوالات صحیح

اولین چیزی که باید انجام دهید باید حساب کنید که چگونه تمام ایده هایتان را به تکه های کوچک سازماندهی شده تقسیم کنید که سپس روی جزئیات بیشتری تمرکز کنید.

سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • آیا به کاربران آزادی ورود به سایت داده می شود؟
  • آیا گروه بندی های کاربر ویژه، ثابت یا هر دو می باشد؟ ( اگر گروه بندی کاربر ویژه باشد می دانید که اجتماعاتی ایجاد می کنید که کاربران به آن می پیوندند و آن را ترک می کنند.)
  • آیا کاربران عادی به چیزهایی دسترسی دارند که دیگران ندارند؟ ( اگر اینگونه است می دانید که از نقش ها استفاده خواهید کرد.)
  • آیا کارهای مدیریتی را به بعضی از کاربران محول می کنید؟ (اگر این گونه است ممکن است مدیران اجتماع یا سازمان داشته باشید.)

هنگامی که به این سوالات پاسخ می دهید، پیش روید و گروه بندی ها یا مجموعه کاربرانی که ممکن است داشته باشید را به ذهن آورید.

 

تعیین و دسته بندی مجموعه ها

درباره تعیین گرو های کاربری، اجتماعات، سازمان ها یا نقش ها نگران نباشید. برخی از گروه بندی ها را محاسبه کنید. برخی مثال ها بازدید کنندگان بی نام (مشتریان بالقوه)، مشتریان، اعضای اجتماعات و گروه بندی های خاص بر اساس سایتتان هستند. به طور مثال اگر در حال ساخت وب سایت خودتان هستید ممکن است دسته بندی هایی مثل نجاری، لوله کشی، موشک شناسی مدل یا حتی کامپیوترهای قدیمی پیدا کنید.

در این نقطه باید یک لیست خوب گروه بندی داشته باشید. حالا این لیست را با جواب به سوالات قبلی را ترکیب کنید. آیا هیچ گروهی نیاز به صفحاتی دارد؟ اگر چنین است می دانید کدامیک از آنها اجتماع یا سازمان است. آیا گروه بندی ها از هیچ نظری با هم در ارتباط هستند؟ اگر چنین است چگونه؟ شما دارید یک سلسله مراتب سازمانی ممکن را تعیین می کنید.

آیا تعدادی از گروه بندی ها از همه پورتال عبور می کند (مثل گروه وبلاگ نویس ها)؟ اگر چنین است یک کاندیدای اجتماعی برای یک گروه کاربری است و می بایست فکر کنید که آیا این کاربران باید الگوهای صفحه ای برایشان تعیین شود یا این یک کاندیدای خوب برای یک اجتماع است، اگر این گروه بندی باید مجموعه از صفحات خودش را داشته باشد. وقتی که شما مجموعه های کاربران را بوسیله سازمان ها، اجتماعات و گروه های کاربری و نقش ها دسته بندی کردید می توانید طراحی محتوا را آغاز کنید.

 

طراحی محتوا  

صفحات می توانند بخشی از سازمان ها یا اجتماعات باشند. بطور پیش فرض هر کدام می توانند صفحاتی داشته باشند که هر کسی می تواند آنها را ببیند و همچنین صفحات خصوصی ای که فقط اعضای مورد تایید آن سازمان یا اجتماع می توانند ببینند. هر سازمان یا اجتماعی را که شناسایی کردید سلسله مراتب صفحه را که برای آن وجود دارد مشخص کنید. این ممکن است حتی به شما کمک کند تا بیشتر نقش ها و گروه های کاربری را تعیین کنید.

هنگامی که این روند را به پایان رساندید باید برای وب سایتتان طراحی زیبا و سطح بالا داشته باشید. ممکن است چیز ساده ای مثل پیش فرض لایفری داشته باشید: یک اجتماع که مهمان نامیده می شود برای همه تا استفاده کنند. یا ممکن است چیزی پیچیده تر داشته باشید. نکته این است که یک شروع است. از اینجا می توانید در نرم افزارهای مرسوم که به آنها احتیاج دارید کاوش کنید تا بنویسید و سایتتان را بی همتا کنید. همچنین سفارشی هایی که در لایفری نیاز دارید تا بسازید تا همه نیازها{تقاضاهایتان} را اقناع کنید: که الباقی مقاله درباره آن صحبت می کند.

 

 خلاصه

پورتال لایفری انتخاب ایده آلی برای ساخت وب سایت است. با استفاده از ساختارهای بی همتایی که این پلتفرم به شما می دهد می توانید سایتی طراحی کنید که می تواند در هر موقعیتی که در آن قرار می گیرید به کار رود. همچنین پورتال لایفری یک پلتفرم بی نظیر برای ساخت نرم افزارهای وب پیشنهاد می دهد یکسری نرم افزارها که تازه اجرا شده است تا کمک می کند تا سریع ایجاد سایت را آغاز کنید.

علاوه بر این پورتال لایفری شما را از محدودیت های استانداردهای پورتال قدیمی جاوا رها می کند. به عنوان یک پروژه منبع باز شما را قادر می کند سبک وزن یا اگر بخواهید سنگین وزن باشد و چون ابزارها و سودمندی های زیادی برای افزایش بهره وری توسعه دهند فراهم می کند سایت سریعتر آماده می شود.

لایفری نمونه ای قوی برای سازماندهی کاربران ارائه می دهد و به آنها دسترسی به محتوایی که می خواهند ببینند می دهد. شما می توانید از اجتماعات، سازمان ها، نقش هاو گروه های کاربری استفاده کنید تا اطمینان پیدا کنید که محتوای صحیح به افراد صحیح رسیده است و آن محتوای انحصاری حفاظت شده است در نتیجه فقط کاربران مناسب آن را خواهند دید.

چون لایفری برای استفاده بسیار آسان است می توانید وب سایتهای پیچیده را سریع ایجاد کنید. چون تمام نرم افزارهای معمول که برای اداره یک وب سایت نیاز دارید در آن قرار دارد. برداشتن نرم افزارها و انداختن آنها در صفحات مورد نظر موضوع ساده ای است. چون کار بیشتری نیاز نیست تا این نرم افزارها را ادغام کنیدوقتتان آزاد است تا روی نرم افزارها که برای ساخت سایت نیاز دارید تا آن را بی همتا کنید متمرکز شوید.

همین طور که در این کتاب پیش می روید یاد خواهید گرفت که چگونه لایفری را سفارشی کنید تا آنگونه که می خواهید بنظر بیاید بنظر برسد، آنگونه عمل کند که می خواهید عمل کند و از نرم افزارهایی میزبانی کنید که طراحی می کنید و می نویسید. این سفر جالبی خواهد بود و مطمئنم همانقدر که من آن را با ارزش یافتم شما هم آن را با ارزش خواهید یافت. امیدوارم شما هم بیایید و با من قرص قرمز را میل کنید- سفر هیجان انگیزی خواهد بود.

در مقاله ی بعدی پورتال لایفری ۶ را نصب خواهید کرد و پلاگین های SDK را پیکربندی می کنید و به ایجاد اولین نرم افزار پورتلت می پردازیم.

 

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا