اجازه دهید با مثالی از ویکی شروع کنیم. اگر یک پورتلت Wiki را به نحوی که توضیح دادم روی صفحه جای دهید آن صفحه کجاست؟ بله آن صفحه در یک اجتماع یا سازمان است. آن ویکی به آن اجتماع یا سازمان متعلق است.

شما نمی توانید ویکی دیگری روی همان صفحه جای دهید چون آن پورتلتی است که لایفری آن را بدون دارای نمونه می نامد. مجموعه پورتلت اطلاعات به آن اجتماع یا سازمان متعلق است. این با پورتلت دارای نمونه در تضاد است ، جایی که مجموعه اطلاعات به کاربران متعلق است. اما در عرض یک دقیقه به آنها می پردازیم.

شما می توانید یک پورتلت ویکی دیگر روی صفحه دیگری در آن اجتماع یا سازمان قرار دهید اما آن پورتلت Wiki همان اطلاعات را مثل اولی نشان خواهد داد (اینگونه است مگر اینکه آن پورتلت را در قلمروی دیگری قرار دهید که در عرض یک دقیقه به آن نیز خواهیم پرداخت). چرا اینگونه است؟ زیرا مجموعه اطلاعات پورتلت به تازگی با قرار دادن آن روی یک صفحه در آن اجتماع یا سازمان ایجاد شده است. به عبارت دیگر همه پورتلت های بدون نمونه بطور پیش فرض به همان نمونه اطلاعات اشاره دارند (شکل ۱٫۱ را ببینید.).

چون پورتلت های بدون نمونه، اطلاعاتی که یک پورتلت داراست به آن اجتماع یا سازمان متعلق است.

 

66795-1

شکل ۱٫۱ یک پورتلت بدون نمونه دارای قلمرو اطلاعاتش را دارد که بوسیله اجتماع یا سازمانی که به آن متعلق است دارای قلمرو شده است. مهم نیست که چندبار آن را به آن اجتماع یا سازمان اضافه کرده اید، آن پورتلت به همان اطلاعات اشاره دارد.

 

شاید این محدودیت بنظر آید، اما یک مزیت قوی است. شما می توانید ویکی های زیادی روی سایتتان داشته باشید و آنها می توانند کاملاً بطور جداگانه از یکدیگر نگهداری شوند. بطور مثال شما در حال ساخت یک پورتال خودتان انجام دهید هستید. بینندگان شما دوست دارند تا چیزهایی بسازند اما چیزهایی که آنها می خواهند بسازند بسیار با آنچه شما می خواهید بسازید متفاوت است. سایت شما اجتماعاتی برای موضوعات بسیار مختلف از همه راه های بازسازی خانه تا ساخت راکت های مدل و ایستگاه برای راه آهن های مدل دارد. برای انجام خدمت برای نیازهای این کاربران شاید بخواهید به آنها یک ویکی بدهید تا بتوانند راهنمایی های مفیدشان و مقالاتی براساس تحربیاتشان اضافه کنند. اما گروه راکت مدل و یک گروه لوله کشی تعمیر خانه چیز مشترک زیادی با هم ندارند (یا شاید داشته باشند بسته به اندازه راکت – اما آن چیزی نیست که الان مرکز توجه ما باشد). شما به راحتی می توانید به آنها ویکی های جداگانه در اجتماعات خودشان در لایفری بدهید و مطمئناً به علت روش قدرتمند لایفری در گردهم آوردن کاربران در اجتماعات همه کاربران عضو پورتال شما خواهند شد، اما نه لزوماً از یک اجتماع. آنها این آزادی را خواهند داشت تا محتوا را سیر کنند که برای آنها از همه مناسبتر است.

 

پورتلت های دارای نمونه    

دیگر پورتلت ها در لایفری دارای نمونه هستند. این بدان معناست که می توانید در هر صفحه از هر اجتماع یا سازمان به هر تعداد که دوست دارید از آنها قرار دهید و بطور پیش فرض همه آنها پیکربندی خودشان را دارند. بطور مثال پورتلت RSS به هر صفحه که می خواهید اضافه کنید و هر پورتلت را پیکربندی کنید تا foods های مختلف را نشان دهد چون این پورتلت دارای نمونه است. Web Content Display همینگونه است : می توانید هر تعداد Web Content Display که روی صفحه می خواهید قرار دهید و هر پورتلت یک قطعه متفاوت از محتوای وب را نشان می دهد. هنگامی که پورتلت ها را از پنجره لایفری Add و سپس More را انتخاب می کنید واسط کاربری اشاره می کند که کدام پورتلت ها دارای نمونه هستند و کدام پورتلت دارای نمونه نیستند، همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است. شما می توانید در واسط کاربری کاربر بگویید کدام پورتلت کدام پورتلت است با نگاه کردن به آیکن ها در پنجره Add و سپس More . اگر یک آیکن سبز با دو پنجره وجود دارد پورتلت دارای نمونه است. اگر یک آیکن بنفش با یک پنجره وجود دارد پورتلت بدون نمونه است.

66795-2

 

 

قلمرو های صفحه

گاهی اوقات نیاز است قلمروهای پیش فرض لایفری با انعطاف پذیری بیشتری تقویت شوند. می خواهم کمی درباره آنچه که پیشتر گفته ام رد گم کنم: اگر واقعاً به دو پورتلت بدون نمونه با مجموعه اطلاعات متفاوت در اجتماعتان نیاز دارید می توانید این کار را انجام دهید.

66795-3

شکل ۱٫۳   تغییر قلمرو در پورتلت Wiki

 

این فقط به صورت پیش فرض اینگونه پیکربندی نشده است (و این قابلیت در نسخه های قدیمی تر این محصول در دسترس نیست). این باید روی اصول هر پورتلت پیکربندی شود.

هنوز از پورتلت wiki به عنوان نمونه استفاده می کنیم، اگر روی آیکن پیکربندی در پنجره پورتلت کلیک کنید (که شبیه یک آچار فرانسه در زمینه پیش فرض است) یک منو Pops باز می شود. در این منو روی Configuration کلیک کنید و همه انتخاب های پیکربندی برای پورتلت نمایان می شود. یکی از tab ها در این پنجره Scope نامیده می شود (شکل ۱٫۳ را ببینید).

اینجا می توانید قلمرو را از پیش فرض به صفحه جاری تغییر دهید. این به شما اجازه می دهد اطلاعات پورتلت را به آن صفحه در آن اجتماع یا سازمان به جای آن اجتماع یا سازمان بطور جهانی گره بزنید. این بدان معناست که شما می توانید صفحه دیگری به این اجتماع یا سازمان اضافه کنید، پورتلت Wiki دیگری در آن صفحه جای دهید و قلمرو پورتلت را در آن صفحه تنظیم کنید، و یک مجموعه اطلاعات متفاوت از یکدیگر در صفحه خواهید داشت. شما نمی توانید چندین ویکی به همان صفحه اضافه کنید اما می توانید برای هر اجتماع یا سازمان چندین پورتلت بدون نمونه، با اطلاعات متفاوت داشته باشید که که قلمروهای صفحه پشتیبانی های پورتلت را فراهم می کند.

من نمی خواهم در این مرحله زیاد روی این مفاهیم کاوش کنم. شما به زودی از مزیت های قلمرو در کدهایتان استفاده خواهید کرد. حالا اجازه دهید اینها درک شوند و به چیزی واقعی تر بپردازیم: چگونه در لایفری سیر کنیم.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا