یک crash course در مدیریت سرور لایفری

  اگر بخواهید لایفری را به عنوان یک سرور واقعی تنظیم کنید با چک کردن اسناد لایفری بهترین خدمت برای شما انجام شده است. چون در این کتاب فقط شما با داشتن یک محیط توسعه خوب درگیر هستید، شما روی ارتباط دادن بسته لایفری با یک پایگاه داده مستقل تمرکز خواهید کرد (بنابراین crash course بجای full course ). به طور معمول این کار را به دلایل استحکام {ثبات} انجام می دهید: HSQL برای دموها و چیزهایی مثل آن عالیست  اما اگر می خواهید توسعه را شروع کنید خیلی بهتر است تا از یک پایگاه داده مستقل استفاده کنید. این پیکربندی یک پیکربندی محصول را بطور نزدیکتری منعکس می کند و پایگاه داده را با ثبات بیشتری فراهم می کند چون پایگاه داده در روند یکسان مثل لایفری اجرا نمی شود و زمانی که اشکال زدایی می کنید ممکن است استفاده از ابزارهای جستجوی داده که فروشنده پایگاه داده فراهم کرده است آسانتر بنظر برسد.

همچنین لایفری که با یک داده مستقل ارتباط پیدا می کند بهتر عمل می کند چون یک سرور پایگاه داده برای داشتن چند ارتباط باسرور در یک زمان طراحی شده است تا به صورت روند اجرا شود و درخواستها را به صف کند و در نهایت داده ها بیشتر از آنکه درون بسته ذخیره شوند در سرور پایگاه داده ذخیره می شوند، آن را از نصب لایفری جدا نگه می دارد.

اولین کاری که باید انجام دهید، آماده سازی بسته لایفری برای توسعه است. برای انجام این کار وب سایت الگو را که با لایفری نصب شده را حذف کنید تا بتوانید با یک نصب تمیز شروع کنید. هنگامی که این کار را انجام دادید آماده اید تا لایفری را با یک پایگاه داده مرتبط کنید.

حذف وب سایت الگو

برای حذف یک نرم افزار از بسته Tomcat لایفری آنچه که باید انجام دهید رفتن به پوشه آن در Tomcat که نرم افزارها در آن ذخیره شده اند و حذف پوشه ای که محتوی آن نرم افزار است.

نکته    اگر از نسخه شرکتی لایفری Liferay Enterprise Edition استفاده می کنید از این گام صرف نظر کنید.

در یک بسته Tomcat لایفری Tomcat در [liferay Home ]/tomcat-[version number] قرار گرفته است. در درون این پوشه یک پوشه وجود دارد که نرم افزارهای وب {webapps} نامیده می شود که جایی است که Tomcat نرم افزارهایی که نصب شده است را ذخیره می کند. درون این پوشه بروید و یک لیست از پوشه های محتوی لایفری و پلاگین های متفاوت را خواهید دید.

پوشه ای که می خواهید حذف کنید sevencogs-hook نام دارد.این پوشه را با حذف کردن یا جابجا کردن آن به جای دیگری روی سیستمتان بردارید. این همه چیزی است که نیاز دارید انجام دهید تا از ایجاد شدن وب سایت الگو وقتی که لایفری را اولین بار شروع می کنید جلوگیری نمایید. مطمئن شوید این کار را هر زمان که لایفری را برای توسعه یا به عنوان یک سرور واقعی تنظیم می کنید انجام می دهید، چون می خواهید همیشه با یک پایگاه داده تمیز آغاز کنید و درباره پایگاههای داده صحبت می کنیم. الان که وب سایت الگو را حذف کرده اید آماده اید تا لایفری با پایگاه داده MySQL مرتبط شود.

 

تنظیم پایگاه داده

اینجا قلب crash course است. آنچه که در ادامه می آید همان روندی است که در تنظیم لایفری به عنوان سرور واقعی استفاده کردید. تنها تفاوت این است که همه چیز را روی سیستمتان به صورت محلی انجام می دهید در حالیکه در تولید احتمالاً پایگاه داده و نصب لایفری سیستم های جداگانه دارد.

چون این پیشنهاد که از کدام بسته استفاده کنید را دارم پیشنهاد می کنم که برای این هدف از My SQL استفاده کنید چون کوچک، آزاد و خیلی سریع است. همچنین به راحتی بدست می آید: روی لینوکس در package manager در دسترس است. اگر روی مک و ویندوز هستید به راحتی دانلود و نصب می شود.

اگر از پایگاه داده متفاوتی استفاده می کنید دلیلی وجود ندارد تا از آن استفاده نکنید تا زمانی که منابعی برای اجرای آن دارید. امروزه لایفری همه پایگاه های داده را که بطور گسترده در صنعت استفاده می شوند را پشتیبانی می کند.

برای نصب My SQL و مزایایش به چهار مولفه نیاز دارید: سرور My SQL، مرورگر My SQL Query و مدیر My SQL. اولین مولفه خود سرور است که روی ویندوز به عنوان یک خدمت نصب شده است. مولفه دوم یک مرورگر پایگاه داده و ابزار جستجوست و سومین کاربردپذیری اجراست که کاربر نهایی را قادر می سازد تا پایگاه داده و ID های کاربران را بطور گرافیکی ایجاد کند. اگر ویندوز یا مک را اجرا می کنید یا این سه مولفه را از وب سایت My SQL (www.mysql.com) دانلود کنید.

زمانی که سرور در حال اجرای My SQL دارید باید دو کار انجام دهید: رمز عبور اصلی را تنظیم کنید و پایگاه داده خود را ایجاد کنید. بطور پیش فرض My SQL تنظیم رمز عبور (اصلی) اجرایی ندارد. مشخصاً باید یک رمز عبور تنظیم شود. برای انجام این کار به خط دستور بروید و دستور ذیل را صادر کنید:

 

به جای NEWPASSWORD رمز عبوری را که می خواهید (مثل ۱۳۳۷H4XOr) را تایپ کنید. بعد با دستور ذیل کاربرد پذیری خط دستور My SQL را شروع کنید:

 

چند پیام نشان داده می شود و سپس یک My SQL به فعالیت واداشته می شود:

 

در خط دستور، دستور ذیل را تایپ کنید:

 

My SQL باید به پیغام ذیل بازگردد:

 

به خط My SQL بازخواهید گشت. Quit را تایپ کنید Enter را فشار دهید و به خط دستور سیستم عامل بازگردید.

 

اعلام خطر لینوکس: My SQL باید روی شبکه گوش کند

در بعضی نسخه های لینوکس My SQL پیکربندی شده است در نتیجه روی شبکه برای ارتباطات گوش نمی کند. این کار برای دلایل امنیتی انجام شده است اما از جاوا جلوگیری می کند تا با My SQL بوسیله درایور JDBC ارتباط پیدا کند.

برای رفع این مشکل جستجو کنید و پوشه my.cnf را باز کنید (احتمالاً در /etc, /etc/mysql یا /etc/sysconfig است). دو راه وجود دارد که پیکربندی در آن نیاز به تغییر دارد. اگر یک رهنمود به نام skip-networking در my.cnf پیدا کردید با گذاشتن این علامت (#) در جلوی آن روی آن یادداشت بگذارید. یا اگر رهنمود اتصال آدرس پیدا می کنید پیکربندی شده است تا فقط میزبان محلی را به هم بپیوندد (۱۲۷٫۰٫۰٫۱) با گذاشتن علامت # در جلوی آن روی آن یادداشت بگذارید. پوشه را دخیره کنید و دوباره شروع کنید.

 

لایفری پوشه ای را تعیین می کند و آن پوشه به عنوان Liferay Home قرار می گیرد. پوشه Home برای عملکرد لایفری مهم است. این پوشه سطح بالایی است که از یک فایل زیپ شده خارج شده است. لایفری منابع معینی ایجاد می کند که به این پوشه نیاز دارند از جمله پوشه های زیر مجموعه ( data ، deploy و – اگر از Liferay Enterprise Edition استفاده می کنید- License). بعد یک فایل پیکربندی ایجاد می کنید که portal-ext.properties نامیده می شود که می توانید اینجا قرار دهید تا بعضی پیکربندی های لایفری را تغییر دهید. این فایل را برای ارتباط لایفری با پایگاه داده ویرایش خواهید کرد.

 

ارتباط دادن لایفری با پایگاه دادهSQL

برای جهت دادن بسته لایفری به پایگاه داده یک فایل به نام portal-ext.properties نامیده می شود در پوشه Liferay Home ایجاد کنید. این فایل ویژگی های پیش فرض که با لایفری می آیند را لغو می کند. در این مورد شما پیکربندی پیش فرض را لغو خواهید کرد که لایفری را به پایگاه داده HSQL جاسازی شده سوق می دهد.

برای ارتباط دادن نصب پورتال لایفری با پایگاه داده الگوی مناسب را برای پایگاه داده به فایل تازه ایجاد شده portal-ext.properties اضافه کنید. الگو برای My SQL به عنوان یک مثال در اینجا فراهم شده است:

 

برای پایگاه داده نام کاربری و رمز عبور فراهم کنید همانطور که برای رهنمودهای username و password در نظر گرفته شده است.

نکته  اگر از پایگاه داده متفاوتی استفاده می کنید الگوهایی برای دیگر پایگاه های داده در مستندات لایفری پیدا خواهید کرد.

فایل را ذخیره کنید. الان می توانید سرور نرم افزارتان را شروع کنید {روشن کنید}.

اگر JDBC savvy باشید متوجه خواهید شد که یک چیز در این دستورالعمل کم است: درایور JDBC برای MySQL. لایفری برای راحتی درایور JDBC، My SQL را دارد، در نتیجه مجبور نیستید نگران دانلود کردن و در دسترس گذاشتن آن در بسته لایفری خود باشید: آن را در Tomcat در [Tomcat Home] /lib/ext/mysql.jar پیدا می کنید. اگر از پایگاه داده متفاوتی استفاده می کنید، درایور JDBC پایگاه داده را در این پوشه کپی کند قبل از اینکه لایفری را شروع کنید.

نکته   برای یک سرور مشتری نیز، عموماً لایفری را به یک سرور ایمیل وصل می کند در نتیجه می تواند ایمیل هایی برای اطلاع رسانی ارسال کند. چون روی یک دستگاه برنامه نویس احتمالاٌ هیچ سرور ایمیلی برای آن راه اندازی نشده است، این گام ضروری نیست.

حالا می توانیم سراغ نصب SDK پلاگین ها برویم که برای ایجاد پروژه های توسعه لایفری استفاده کرده اید.

    ارسال نظر

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا